Springen naar inhoud

Redoxreactie / Verbrandingsreactie Methaan

• Log in om te kunnen reageren

Berry_CF

Berry_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 17:02

Hoy, ik moet kunnen uitlegen dat een verbrandingsreactie een redoxreactie is.
Ik wil dit doen doormiddel van een reactievergelijiking van de verbranding van methaan:

CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O

De reactie hierboven is een totaalreactie. Nu wil ik graag zien wat er aan elektronen over gebracht word. Kan iemand me dit laten zien doormiddel van halfreacties (als dat mogelijk is) of op een andere manier.

Veranderd door Berry, 24 oktober 2008 - 17:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 17:38

Schrijf bij elk atoom eens de valentie erbij.

bijv. voor H2O:
O -2
H +1

Dan zie je zo dat er electronenoverdracht můet plaatsvinden.

Berry_CF

Berry_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 18:56

CH4 = C -4 en H +1
2O2 = O -2 (4x-2=-8)

CO2 = C +4 en O -2
2H2O = H+1 en O -2

Ik zie dat er van het Koolstof atoom 8 elektronen weg zijn gegaan.

Maar weet niet zeker of dit goed is en waar de 8 elektronen heen zijn gegaan?

Kan iemand me nog een tip geven.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 19:30

Die zijn richting de zuurstof gegaan. Niet helemaal correct, aangezien de koolstof zijn 4 netjes houdt.

Maar in het geval van methaan liggen alle acht elektronen (octetregel) meer richting koolstof, in het geval van koolstofdioxide meer richting de zuurstof, die op zijn beurt zelf ook nog eens 2 elektronenparen per zuurstofatoom heeft.

In het geval van methaan is de koolstof dus ietwat negatiever geladen dan in koolstofdioxide, je kunt daarom zeggen dat koolstof dus geoxideerd is. Immers, er zijn elektronen weggegaan.

Bij organische moleculen, zelfs zulke simpele als deze is dat nogal lastig uit te leggen, aangezien je niet meer van ionbindingen spreekt, maar van covalente bindingen. Je kunt echter wel opmaken dat wanneer het oxidatiegetal hoger wordt, er dus wel dergelijk iets geoxideerd raakt.

Veranderd door FsWd, 24 oktober 2008 - 19:31

Berry_CF

Berry_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 19:42

Als ik het goed begrijp kun je van deze verbrandingsreactie moeilijk een redoxreactie op papier zetten (met halfreacties).

Maar een verbrandingsreactie is wel een redox reactie omdat er wel elektronen worden uitgewisseld.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 20:12

Is het niet gewoon zo dat O2 beide zuurstofatomen 0 zijn? Elk molecuul (behalve ionen etc.) behoort immers 0 te zijn. En aangezien O van 0 naar -2 gaat, is het een redoxreactie.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 08:56

Dat is inderdaad zo, FrankB. Hieraan is het wel het duideljkst te zien.

En Berry: het is niet goed mogelijk om hiervan halfreacties op papier te zetten. Als je probeert om de twee halfreacties kloppend te maken, dan kom je vrijwel steeds voor elke halfreactie uit op de hele reactie.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 oktober 2008 - 10:34

Halfreacties zijn als volgt:

CH4 + 2 H2O ---> CO2 + 8 H+ + 8 e

O2 + 4 H+ + 4 e ---> 2 H2O

Gecombineerd geeft dat dan de totaalreactie:

CH4 + 2 O2 ---> CO2 + 2 H2O
Hydrogen economy is a Hype.

Berry_CF

Berry_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2008 - 13:40

Hoy Fred F.

Dank je voor je reactievergelijkingen, maar bij de reductie vergelijking zie ik voor de pijl water staan. Gaat het daar om water vanuit de lucht dat bij de reactie aanwezig is. Want water word pas gevormd bij de oxidatie reactie.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 11:25

Je opdracht was uit te leggen dat een verbrandingsreactie een redoxreactie is. Dat kun je voor methaan doen met bovenstaande halfreacties.

In de juiste elekrochemische cell, bijvoorbeeld in de toekomst een brandstofcel (fuel cell) die op methaan werkt, zullen deze beide halfreacties optreden aan anode en kathode.

In de Direct Methanol Fuel Cell (DMFC) gebeurt iets soortgelijks nu al met methanol i.p.v. methaan. In de DMFC is het inderdaad noodzakelijk dat er H2O in de methanol voeding zit om de halfreactie mogelijk te maken. Zie de halfreacties in de link.

De reactie in een brandstofcel is een oxidatiereactie maar geen verbranding met een vlam. Bij de verbranding van methaan of methanol is geen H2O nodig in de voeding of de verbrandingslucht. Het reactiemechanisme is dan heel anders, niet via ionen maar via radicalen.

Het lijkt mij echter dat de achtergrond van de opdracht was om de juiste halfreacties te vinden en die zijn zoals ik eerder schreef. Je kunt evenwel in plaats van verbranden van methaan kiezen voor het verbranden van waterstof om voor je opdracht aan te tonen dat verbranding een redoxreactie is. Dat maakt het een stuk simpeler.
Hydrogen economy is a Hype.

JvE_CF

JvE_CF

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 17:21

Is elke chemische reactie met O2 niet een redox reactie, of is dit iets te kort uitgelegd? :P

Alsoknownas

Alsoknownas

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 21:47

Voor een redoxreactie heb je niet altijd O nodig. Het gaat hem over de verandering in oxidatiegetallen van je stoffen. De stof die door de reactie een hoger OG heeft (minder elektronen) is de reductor of elektrondonor. De stof die een hogere OG heeft ( meer elektronen) is de oxidator of elektronenacceptor.
Dat hoeft dus niet perse zuurstof te zijn.

gertjun

gertjun

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 09:43

hij vraagt ook niet of dat elke redoxreactie een O moet hebben, hij vraagt of dat elke reactie met een O, als een redoxreactie beschouwd kan worden.
Ikzelf heb hier geen verstand van, maar ik heb eens wat rond geneusd in dit onderwerp, en ik denk dat dit niet zo is. Het hangt volgens mij af waar de O atoom zich dan bevindt, is het een reactie met een O2 dan spreekt men van een oxidatie (meestal verbranding, roesten is ook mogelijk) en is het volgens mij altijd een redoxreactie. Maar vind er een reactie plaats waarin een O atoom aan een ander molecuul hangt, dan hoeft het volgens mij niet per se een redoxreactie te zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures