Springen naar inhoud

Standaarden bereiden (volume%?)

• Log in om te kunnen reageren

truepako

truepako

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 21:16

Ik moet binnenkort een GC proef uitvoeren.

De analieten die ik heb zijn ethanol, aceton, tolueen, ethylbenzeen en hexanol. mijn interne standaard wordt 1-propanol.

Per analiet wil ik een ijkreeks maken van 4 standaarden.
Ik heb dan in totaal 5 ijkreeksen met elk 4 standaarden.

Maar ik weet niet wat de aangeraden maximum ijkreeks concentratie moet zijn.
De kolommen waarmee ik ga werken zijn: Supelcowax 10 (polair) en Equity 1701 (matig polaire).

Kan iemand mij helpen?

Wat is de aangeraden maximum v/v% concentratie per ijkreeks?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2008 - 23:18

De vraag is welke detector je gaat gebruiken. In denk een FID maar dat weet je zelf het beste.
Dan is het afhankelijk wat de respons is van je component in relatie tot je detector.
Vaak is enkele picogrammen van een component genoeg om voldoende signaal te krijgen. Wanneer je dan 1 l injecteerd met bv een split van 1 op 100 kun je volgens mij wel berekenen wat de concentratie van je standaarden moet zijn.

Aan de andere kant is het ook van belang wat de concentratie de componenten in je samples heeft. Ook daar moet je met het bereiden van een standaard reeks rekening mee houden.

Verder moet je de concetratie niet te hoog maken want dan kun je je kolom 'overladen' en dan krijg je een slechte piekvorm.

truepako

truepako

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 00:42

Ik ben van plan als hoogste concentratie van de ijkreeks 2,5% te nemen.

Ik ben bang dat dit te weinig is. De detector die ik gebruik is een FID.

Is deze concntratie als maximum ijkreeks niet te laag of is dit nog goed meetbaar?

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 17:28

Lijkt me wat veel, maar je kunt het proberen.

Als je uitrekent hoeveel van je component je op je kolom brengt wanneer je 1 l injecteert met eeen splitverhouding van 1:100.

Als ik dat even snel uit het hoofd doe kom ik op 250 pg die je per component injecteert.

Je kunt deze concentratie wel injecteren, let dan wel op je piekvorm. Wanneer je pieken krijgt die een tailing aan het begin hebben dan heb je te maken met over belading van je kolom. Je moet dan je concentratie in je oplossingen verlagen.

Aanwijzing: ik maak een oplossing van vetzuren met een concentratie van ca 1 2 %, injecteer 1 l met een splitverhouding van 1:100. Ik heb dan wel vaak een 50-tal vetzuren in mijn oplossing zitten. Per component is dit een concentratie van 0,04%, bijna een factor 100 lager dan waar jij mee wil beginnen.

Reken nog maar e.e.a na, ik hoor nog wel.

succes.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures