post hier belachelijke experimentals

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 137

post hier belachelijke experimentals

Duik de wetenschappelijke literatuur in en post hier de meest hilarische / belachelijke experimentals die je tegen bent gekomen. Bijvoorbeeld:

-belachelijk grote / kleine schaal

-idioot giftige chemicalien

-dingen die te krom voor woorden zijn opgeschreven.

Ik trap af:

Sodium amalgam was prepared in a 500-ml. Schlenk tube, preferably of soft glass,

since in the latter type glass it was noticed that, after the reaction,

the mercury separated more readily as a liquid instead of as a

colloidal suspension. To the nitrogen-filled Schlenk tube was

added 50 ml. of pure mercury (675 g.. 3.4 g.-atoms :eusa_sick: ). The

Schlenk tube was heated to ca. 50 degrees celcius and 7 g. (0.305 g.-atom) of

sodium, cut into pea-size rubes, was added slowly. The exothermic

amalgamation procedure provided sufficient heat to proceed

to completion without further external heating. The tube WM

allowed to cool to room temperature before 28.4 g. (0.12 mole) of

o-dibromobenzene and 150 ml. of ether were added. The Schlenk

tube was then sealed under nitrogen and shaken for 5 days. At

the end of this time. the tube was opened under nitrogen and 50

ml. of water was added carefully.

Berichten: 3.145

Re: post hier belachelijke experimentals

Wat is hier zo bijzonder aan? Schudden voor 5 dagen doe je met een apparaat en je hebt er verder geen omkijken meer naar en ach... 50 ml kwik is nou ook niet iets waar ik van op kijk in een laboratorium setting (wel als iemand zoiets thuis zou gaan zitten doen met een dergelijke hoeveelheid!). Natrium/kwik amalgamen hebben een vrij kleine natrium-inhoud, dus je hebt best veel kwik nodig voor relatief weinig natrium. Dat kwik kun je vrij gemakkelijk reinigen en hergebruiken.

Berichten: 137

Re: post hier belachelijke experimentals

Wat is hier zo bijzonder aan? Schudden voor 5 dagen doe je met een apparaat en je hebt er verder geen omkijken meer naar en ach... 50 ml kwik is nou ook niet iets waar ik van op kijk in een laboratorium setting (wel als iemand zoiets thuis zou gaan zitten doen met een dergelijke hoeveelheid!). Natrium/kwik amalgamen hebben een vrij kleine natrium-inhoud, dus je hebt best veel kwik nodig voor relatief weinig natrium. Dat kwik kun je vrij gemakkelijk reinigen en hergebruiken.
jawel, maar toch. Het gaat hier wel om de synthese van een organokwikverbinding

bovendien vind ik 28 gram heel veel om mee te beginnen zeker als je er organokwikdingen van maakt die over het algemeen onwijs toxisch zijn

Ik wilde dit op kleine schaal doen voor mn onderzoek maar mn begeleider heeft het verboden, veel te gevaarlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: post hier belachelijke experimentals

Als je dit topic vlug vol wil krijgen, kijk dan maar eens op het gemiddelde k3wlforum :P

Berichten: 137

Re: post hier belachelijke experimentals

Als je dit topic vlug vol wil krijgen, kijk dan maar eens op het gemiddelde k3wlforum :P
wat voor forum???

Berichten: 3.145

Re: post hier belachelijke experimentals

Een k3wl is een figuurtje dat alleen maar gaat voor het spectaculaire effect, om stoer te doen of om indruk te maken op zijn vriendjes. Vooral in de laatste twee maanden van het jaar worden veel k3wls weer aktief, want 31 december is bij uitstek het moment om te knallen en andere ongein uit te halen. De chemie-gerichte kewl vraagt aan het einde van het jaar steevast om oxidatoren als KNO3, KClO3 en KClO4. Zwavelpoeder, aluminiumpoeder en koolstof zijn ook interessant. Andere chemicalien zijn veelal niet interessant voor de k3wl, want daarmee kun je niet knallen of ze zijn te duur.

De uitdrukking 'k3wl' staat voor 'kewl', dat een bepaalde manier van schrijven voor 'cool' is.

Op allerlei forums, waar iets met wetenschap en i.h.b. chemie wordt gedaan komen wel kewls voor, maar een specifiek kewl-forum weet ik niet.

Berichten: 137

Re: post hier belachelijke experimentals

woelen schreef: Een k3wl is een figuurtje dat alleen maar gaat voor het spectaculaire effect, om stoer te doen of om indruk te maken op zijn vriendjes. Vooral in de laatste twee maanden van het jaar worden veel k3wls weer aktief, want 31 december is bij uitstek het moment om te knallen en andere ongein uit te halen. De chemie-gerichte kewl vraagt aan het einde van het jaar steevast om oxidatoren als KNO3, KClO3 en KClO4. Zwavelpoeder, aluminiumpoeder en koolstof zijn ook interessant. Andere chemicalien zijn veelal niet interessant voor de k3wl, want daarmee kun je niet knallen of ze zijn te duur.

De uitdrukking 'k3wl' staat voor 'kewl', dat een bepaalde manier van schrijven voor 'cool' is.

Op allerlei forums, waar iets met wetenschap en i.h.b. chemie wordt gedaan komen wel kewls voor, maar een specifiek kewl-forum weet ik niet.
Njah, das niet interessant hier :) Ik kan me zo ooit ook eens een sulfonering herinneren die in de literatuur in een 20 liter rondkolf met 5 liter zwavelzuur gedaan is uitgaande van een paar honderd gram beginstof. Compleet idiote hoeveelheden :eusa_sick:

Re: post hier belachelijke experimentals

Waarom zijn dat "Compleet idiote hoeveelheden"? Misschien is de hoeveelheid wel nodig als uitgangshoeveelheid voor verder onderzoek.

Waarom zie expirimenten met nanogrammen tja als je niet meer hebt.

Aan de publicatie is meestal niet het doel te zien dus niet zo snel oordelen.

Berichten: 78

Re: post hier belachelijke experimentals

woelen schreef: Een k3wl is een figuurtje dat alleen maar gaat voor het spectaculaire effect, om stoer te doen of om indruk te maken op zijn vriendjes. Vooral in de laatste twee maanden van het jaar worden veel k3wls weer aktief, want 31 december is bij uitstek het moment om te knallen en andere ongein uit te halen. De chemie-gerichte kewl vraagt aan het einde van het jaar steevast om oxidatoren als KNO3, KClO3 en KClO4. Zwavelpoeder, aluminiumpoeder en koolstof zijn ook interessant. Andere chemicalien zijn veelal niet interessant voor de k3wl, want daarmee kun je niet knallen of ze zijn te duur.

De uitdrukking 'k3wl' staat voor 'kewl', dat een bepaalde manier van schrijven voor 'cool' is.

Op allerlei forums, waar iets met wetenschap en i.h.b. chemie wordt gedaan komen wel kewls voor, maar een specifiek kewl-forum weet ik niet.
Dat zijn precies de ingrediënten om vuurwerk mee te maken, heb ik ook op m'n kamer liggen haha.

Ik zal hier verder niet uitbreiden over composities en dergelijke, wordt waarschijnlijk niet op prijs gesteld. :P :oops:

Berichten: 216

Re: post hier belachelijke experimentals

Wat is dan jou toegevoegde informatie om op dit 2 maanden oude topic te reageren?

Reageer