HOMO en LUMO

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

HOMO en LUMO

Hoi,

ik ben mijn tentamen aan het leren en daar worden de begrippen HOMO en LUMO gebruikt, ik begrijp niet goed wat dit betekent.

Ik weet dat het over de 'highest occupied molecular orbital' en de 'lowest unoccupied molecular orbital' gaat. Maar hoogst bezette en laagst onbezette is eigenlijk toch hetzelfde? En waarbij gebruik je de HOMO en LUMO eigenlijk??

Alvast heel erg bedankt!

Juul Cox

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: HOMO en LUMO

De Homo en de Lumo zijn de zogenaamde frontier orbitals en zijn zeker niet hetzelfde. Dit zijn de orbitals die meestal betrokken zijn bij chemische reacties: het verbreken van bindingen en het aangaan van nieuwe bindingen.

Je kan zeggen dat in de (met elektron(en) gevulde) Homo die electronen zitten die het zwakst gebonden zijn (de gevulde orbitaal die het hoogst in energie is) en dat de Lumo de lege orbitaal is waarin het gemakkelijkst elektronen willen zitten (de lege orbitaal die het laagst in energie is).

De Homo-orbitaal is dan ook de orbitaal die in een reactie de electronen doneert bij het aangaan van een binding en dat de Lumo de orbitaal is die electronen accepteerd bij het aangaan van een nieuwe binding. Vaak wordt een nieuwe binding gevormd door interactie van de Homo van één molecuul met de Lumo van de ander.

Bij het 'aanslaan' van een molecuul (met zichtbaar/UV-licht) is de overgang die het minst energie kost de overgang waarbij een elektron vanuit de Homo in de Lumo komt.

Verduidelijkt dit al wat of heb je meer uitleg nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HOMO en LUMO

Bepaalt dit dus ook de elektronenaffiniteit (nucleofiel of elektrofiel) van een molecuul of deel ervan?

Berichten: 11

Re: HOMO en LUMO

nee ik begrijp het nu wel, ontzettend bedankt!!

Juul

Berichten: 2.399

Re: HOMO en LUMO

Bepaalt dit dus ook de elektronenaffiniteit (nucleofiel of elektrofiel) van een molecuul of deel ervan?
Yep! De homo (nucleofiel) kan mixen/elektronen doneren met de lumo (electrofiel) wanneer het energie verschil gunstig genoeg is.

Reageer