Springen naar inhoud

BZV of CZV van metalen

• Log in om te kunnen reageren

truepako

truepako

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 21:08

Bij een theoretische benadering voor de hoeveelheid BZV in tolueen moet je de reactievergelijking van de analiet gelijk maken.

Zoals ik hier hopelijk goed aangeef:

C7H8 + 9 O2 --> 7 CO2 + 4 H2O

De hoeveelheid zuurstof die hiervoor benodigd is, is te zien vanuit de reactievergelijking.

Is het mogelijk om ook de BZV of enigzins de CZV van ijzer en chroom te benaderen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2008 - 11:23

Heb je het over de elementen of over ijzer- en chroomionen? Als dit laatste het geval is: over welke valentie praten we dan?

Wat het antwoord hierop ook is:
Je kunt natuurlijk zo´n zelfde reactie met zuurstof, als je voor tolueen hebt gedaan, opstellen voor ijzer en chroom en daar een berekening op los laten.
Maar in de praktijk werkt het niet zo. BZV is het zuurstofverbruik bij de microbiologische afbraak van verbindingen. Of die microbiologie ijzer en chroom oxideert betwijfel ik. Misschien dat het in staat is om ijzer(II) te oxideren naar ijzer(III). Met chroomionen zal er zeker niets gebeuren.
CZV is het zuurstofverbruik bij chemische oxidatie. Dit verbruik wordt bepaald door oxidatie met bichromaat/zwavelzuur. Tijdens die bepaling wordt elementair ijzer en ijzer(II) geoxideerd. Zij tellen dus mee in het CZV. Ik denk dat elementair chroom dat ook wel doet. Maar elke andere valentie van chroom doet dat niet, omdat de oxidator bij de bepaling Cr(VI) is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures