experimenten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

experimenten

Hoi Allemaal

Binnenkort hebben we weer doedag op school. Dit houdt in dat iedereen uit 4/5 havo en 4/5/6 vwo kan komen kijken wat we nou eigenlijk doen op de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.

We hebben deze dag in 2 groepen ingedeeld: Diagnostiek en Research.

Met Research willen we (waarschijnlijk) wat gaan doen met DNA. Maar we moeten nog wel ideeën hebben.

Dus nu is mijn vraag: Heeft iemand ideeën voor experimenten die met DNA te maken hebben die middelbare scholieren ook kunnen.

Alvast Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: experimenten

Er valt een heleboel te verzinnen, maar wat jullie leuk, interessant en mogelijk vinden kunnen wij moeilijk inschatten.

Je zou kunnen proberen om DNA te isoleren en te repliceren, of je zou kunnen proberen het gen coor het green fluorescent protein (GFP) in te bouwen, ...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 740

Re: experimenten

DNA isoleren is vrij simpel. Echter niet erg spectaculair.

Het gen voor GFP inbouwen is naar mijn idee niet iets voor de middelbare school. Dit kan niet in één dag en inbouwen is ook niet echt bijzonder, aangezien je een fluorescentie microscoop nodig hebt om iets te zien.

Wat misschien wel leuk is: een digestie van bacterieel DNA met een restrictie enzym en vervolgens op gel zetten. Daarna bepalen of het patroon overeenkomst met de verwachtingen.

Berichten: 8

Re: experimenten

Hoi Allemaal

Ik zal de ideeën meenemen :)

In ieder geval bedankt!

Als er nog meer ideeën zijn zijn ze altijd welkom, misschien heb ik ze dan niet meer nodig, maar anderen misschien wel

Reageer