feromoonoplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

feromoonoplossing

Hallo, ik heb voor school een oplossing met feromonen. De concentratie feromonen is echter laag, en deze wil ik graag verhogen. Ik dacht eraan om

magnesiumsulfaat toe te voegen aan de oplossing, totdat minimaal 99% van het water is opgenomen. Ik zat alleen met de vraag: hoe krijg ik die feromonen tussen het MgSO4 . 7H20 uit??De opbrengst is waarschijnlijk te weinig voor filteren. Ik dacht eraan om ethanol toe te voegen zodat ik een mengsel van ethanol en feromonen op kan vangen. Maar hoe scheid ik de ethanol dan weer van de feromonen? Volgens mij liggen de kookpunten namelijk te dicht bij elkaar voor een goede destillatie. Ik hoop dat jullie het weten!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: feromoonoplossing

Alles verdampen, en dan opnieuw oplossen in ether ofzo. Of juist iets met een hoger kookpunt zodat je je product overdestilleert.

Berichten: 195

Re: feromoonoplossing

Waarom wil je al het water met droogmiddel verwijderen? De meeste (zo niet alle) feromonen zijn behoorlijk hydrofobe organische verbindingen. Als je een vloeistof-vloeistofextractie doet met diethylether o.i.d. gaat >99% van je feromoon in de ether zitten. Als je die laagdan afscheidt, droogt met MgSO4, filtreert en indampt heb je het spul in handen. Standaard organische chemie eigenlijk.

Berichten: 6

Re: feromoonoplossing

hmm ja dat werkt inderdaad beter. Maar als ik dan in ga dampen verdampt er toch ook een (groot) deel van de feromonen? aangezien ze waarschijnlijk nogal vluchtig zijn.

Berichten: 195

Re: feromoonoplossing

Die verbindingen zijn er natuurlijk om vluchtig te zijn, maar hun kookpunt is nog best aanzienlijk. Ether is zo vluchtig dat je dat zou moeten kunnen verwijderen zonder al te veel feromonen te verliezen. Dus: temperatuur niet te hoog, druk niet te laag en je zou je verlies moeten kunnen beperken. Weet je trouwens meer over de structuur van je "feromonen"?

Berichten: 6

Re: feromoonoplossing

ik moet zeggen dat ik er niet veel over heb kunnen vinden, het zijn waarschijnlijk

koolwaterstoffen met in ieder geval een redelijk laag kookpunt. Weet jij er meer van?

Reageer