[scheikunde] Hulp bij Fasenleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

[scheikunde] Hulp bij Fasenleer

Ik zit momenteel in mij laatste jaar HBO Chemie en het enige vak dat ik nog moet afsluiten voordat ik ga afstuderen is Fasenleer en Thermodynamica.

Aangezien wiskunde niet mijn sterkste punt is heb ik nogal moeite met dit vak.

En omdat ik dit vak voordat ik ga afstuderen wil afsluiten kan ik de lessen niet volgen aangezien die gegeven wordenin het tweede semester wanneer ik aan het afstuderen ben.

Ik hierdoor op zoek naar iemand die mij een paar keer kan helpen met dit vak, om daardoor zekerheid te hebben dat ik dit vak kan halen.

Ik ben woonachtig in Hengelo en ben bereid er een vergoeding voor te geven.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Hulp bij Fasenleer

Hallo Claire, de wiskunde is hierbij niet zo diepgaand. Dat zal niet het probleem worden. Ga eens zoeken, via de computer, in de scheikundebibliotheek van de TU-Twente. Ikzelf heb ooit veel pleizier gehad van het boek van Findlay: The phase rule.

De nederlander Bakhuis Rozenboom is de grondlegger van de fasenleer. Daarover vind je van alles via Google en Wikipedia.

Thermodynamica lijkt mij moeilijker. Want ieder boek en iedere docent heeft zo zijn eigen manier van kennisopbouw bij dit vak. Je beste kans is daarom een oud-leerling of student van de opleiding die je nu volgt. Het omgaan met abstrakte begrippen als entropie en enthalpie moet je daarbij aanleren. Als je voorstellingsvermogen daarbij te kort schiet kun je je eventueel behelpen met het aanleren van de formele regels die daarbij horen. Gebruik in ieder gevan het boek of diktaat van je eigen opleiding. Sterkte ermee.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 38

Re: [scheikunde] Hulp bij Fasenleer

Bedankt voor de tips!

Ik denk ook wel dat dit vak haalbaar is, maar ik kan geen enkel risico lopen het niet te halen.

En vaak kunnen een aantal uur met een persoon die de stof goed beheerst heel leerzaam en verduidelijkend zijn, waardoor ik meer zekerheid heb om het te kunnen halen.

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Hulp bij Fasenleer

Je kunt natuurlijk beginnen met studeren en je concrete vastlopers in oefenopgaven of in de theorie aan dit forum voorleggen. De reacties zijn hier meestal vlot en trefzeker.

De kans van slagen wordt voor jou misschien groter als je het op die wijze aanpakt. Een goede privé-leraar strikken die naar Hengelo komt is natuurlijk te proberen, maar waarschijnlijk lastiger te realiseren.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Hulp bij Fasenleer

Hallo Claire,

Misschien te laat maar ik heb een goede referentie (wel op universitair nivo).

Het betreft H.A.J. Oonk en M.T. Calvet: equilibrium between phases of matter/ Springer 2008.

Dat is het boek van de professor die mij de kennis van de klassieke thermodynamica en de fasenleer heeft gegeven. Echt een autoriteit op dit gebied. Afbeelding

Groeten. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Reageer