mensen in een calorimeter!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

mensen in een calorimeter!

Vorig jaar vertelde een scheikunde professor mij nog, dat je geen mensen in een calorimeter kunt stoppen en dan verwachten dat je betrouwbare metingen doet. Dat lijkt mij ook logisch en zijn onderbouwing was goed.

Maar nu las ik pas nog enkele wetenschappelijke publicaties, waar in stond dat ze het energieverbruik van de proefpersonen gemeten hadden met een calorimeter, resp een "hele-kamer-calorimeter" en een "hele-lichaam-calorimeter".

Kan het dan toch, of mogen de resultaten van die onderzoeken als waardeloos beschouwd worden?

(En hoe zou dat eigenlijk precies in elkaar zitten, een calorimeter voor mensen??)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mensen in een calorimeter!

Je legt de onderbouwing van de professor niet uit, ik heb dus geen idee waarom het volgens jou niet zou kunnen.

Volgens mij is de standaard methode om het energieverbruik van een mens te meten om de CO2 produktie en het zuurstofverbruik te meten.

Berichten: 35

Re: mensen in een calorimeter!

Destijds vond ik die onderbouwing zo logisch dat ik niet dacht dat ik moeite zou moeten doen om die te onthouden :oops:

Zelf dacht ik nu, behalve dat het de vraag is in hoeverre je een gehele kamer zo perfect kunt isoleren dat je hem als calorimeter kunt gebruiken, dat je ook de mensen hun uitwerpselen moet analyseren op onverbruikte verbindingen en dat iemand in een hele-lichaam-calorimeter waarschijnlijk oververhit raakt,maar ja ik weet dus niet hoe die dingen werken, dat het niet doenlijk zou zijn om mogelijke anabole of catabole processen betrouwbaar te meten.

Maar bij de bewuste onderzoeken beweren ze nou net dat laatste wel gedaan te hebben :lol: . Volgens mij is dat heel moeilijk,maar ja ze kunnen steeds meer natuurlijk, ik weet het niet 8-)

Misschien dat ik binnenkort kans zie om het de professor nog eens te vragen...

Berichten: 2.337

Re: mensen in een calorimeter!

Is dit niet omdat er verschillende processen zijn in je lichaam die de verandering van je lichaamstemperatuur tegenwerken waardoor je geen goede resultaten krijgt? Op de methode van rwwh heb je daar natuurlijk geen last van.

Reageer