Springen naar inhoud

formule Ph waarde verhoging

• Log in om te kunnen reageren

freediver105

freediver105

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 10:17

Hi,

Ik ben zoekende naar een formule om globaal te kunnen berekenen hoeveel soda, bicarbonaat te moeten doseren om de Ph-waarde van zwembadwater te verhogen.

Als uitgangspunten hebben we meetwaarden van Ph en vrijchloor

Zou iemand me kunnen helpen aan een globale formule die in de praktijk te gebruiken is, niet een geheel wetenschappelijk formule met velen variabelen maar als het niet anders kan dan de wetenschappelijke. Ik ben wetenschappelijk geschoold echter niet in de chemie [KOUD]

Groeten en bedankt,
Pim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 16:01

Ik vrees dat er geen algemene formule bestaat. :cry:

pH kent een logaritmisch verloop. Dit betekent dat je bvb 10X zoveel loog moet doseren om de pH van 7.0 naar 7.1 te brengen dan van 6.9 naar 7.0 . Daarnaast moet je nog rekening houden met de chemische evenwichten en buffercapaciteit. Er zit in de praktijk niets anders op dan de pH online te meten en hier een automatische dosering aan te koppelen. Vaak wordt hier ook een redox of vrije Chloor meting aan toegevoegd. Zorg er wel voor dat je een feedback en geen feed forward regelkring gebruikt. Een extra controlemeting van het water net voor het terug naar het bad gaat is ook geen overbodige luxe.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures