[scheikunde] Bepaling Cu en As bij behandeld hout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Bepaling Cu en As bij behandeld hout

hallo,

Ik heb een opdracht gekregen om wat opzoekingswerk te doen over de bepaling van Cu en As bij behandeld hout.

De werkwijze om behandeld hout te maken heb ik reeds gevonden.

Maar de bepaling ervan is nog wat vaag. Ik heb intussen gevonden dat het hout voor enkele dagen in stromend water wordt gelegd om zo de te bepalen bestanddelen er uit te halen. Maar de analyse daarop vind ik niet direct terug.

Als iemand mij een interessante website kan geven of wat uitleg daarover, ik zou u zeer dankbaar zijn.
....en God zei:"Laten WE de mensen schapen naar ONS evenbeeld.

Zoals WIJ er uit zien."



-2000 jaar geleden, de Bijbel-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bepaling Cu en As bij behandeld hout

Het lijkt me dat je zo bepaalt wat de verontreiniging van het oppervlaktewater zou zijn als het bewuste hout zou worden ingezet als beschoeiing. Het gehalte in het hout bepaal je zo niet.

De analyse van het water zal daarna wel met een methode als AAS worden gedaan.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Bepaling Cu en As bij behandeld hout

Wil je misschien met dat water het arseen/koper eruit halen, door dit volledig op te lossen (éxtraheren'uit het hout)?

Houdt ook rekening met Cr(VI) in je sample.

Aangezien de hoeveelheden in het hout groot zijn kun je ook met een simpele titratie ofzo het gehalte bepalen.

Dit As en Cr zijn een groot probleem en het CCA behandelde hout heeft het grondwater vervuild.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Bepaling Cu en As bij behandeld hout

ja men excuses,

het gaat dus echt over het vervuild grondwater.

bedankt voor de snelle respons. Had nog zover niet gedacht dat dit met simpele titratie en/of aas kon gedaan worden.
....en God zei:"Laten WE de mensen schapen naar ONS evenbeeld.

Zoals WIJ er uit zien."



-2000 jaar geleden, de Bijbel-

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Bepaling Cu en As bij behandeld hout

As kan voor zover ik weet dmv AsH3 (arsine) bepaald worden. Dit vorm je door zink en zoutzuur aan je oplossing toe te voegen. Zo wordt arseen-vergiftiging aangetoond, ook wel de Marsh-test genoemd.

Arsine is wel EXTREEM giftig, giftiger dan HCN, een paar milliliters van het gas zijn dodelijk. Dus echt een goedwerkende zuurkast gebruiken.

Dan heb je wel nog een methode nodig om de hoeveelheid arsine aan te tonen. Volume van gas meten niet, ivm met waterstofvorming. Misschien op een GECONTROLEERDE manier verbranden en het gevormde arseentrioxide drogen en afwegen.

Ik weet niet of je wel mag werken met arsine...

http://msds.chem.ox.ac.uk/AR/arsine.html

Reageer