Bepaling glucose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Bepaling glucose

Ik ben op dit moment bezig met mijn profielwerkstuk en wij willen glucose gehalte gaan bepalen van diverse fruitsappen. We hebben alleen geen idee waar we moeten beginnen. We kunnen dit niet doen met titratie. Ik had ergens gelezen dat je het wel kon aanton en met fehlingA-b maar wij willen de concentratie bepalen van die sappen Kan iemand ons helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling glucose

Je vertelt het eigenlijk een beetje wazig:

Ik had ergens gelezen dat je het wel kon aanton en met fehlingA-b maar wij willen de concentratie bepalen van die sappen

Je bedoelt de concentratie glucose?

En je zou overigens spectrofotometrie kunnen gebruiken om de mate van verkleuring te meten. Die mate van verkleuring, gekoppeld aan een ijkreeks waar je de glucoseconcentraties van weet, is een maat voor de concentratie in het monster.

Let wel op dat je ALLE reducerende suikers bepaalt naast glucose. Dat zijn suikers die nog kunnen oxideren tot een zuur. Je kunt die heel simpel herkennen. Bij deze reducerende suikers zit de dubbelgebonden O namelijk op de eind C ipv op een C ergens in het midden. Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fehlingsreagens

Berichten: 24

Re: Bepaling glucose

Ik ben op dit moment bezig met mijn profielwerkstuk en wij willen glucose gehalte gaan bepalen van diverse fruitsappen. We hebben alleen geen idee waar we moeten beginnen. We kunnen dit niet doen met titratie. Ik had ergens gelezen dat je het wel kon aanton en met fehlingA-b maar wij willen de concentratie bepalen van die sappen Kan iemand ons helpen?
ik denk dat refractrometrie ook toepasbaar is niet ?

Reageer