gekleurde vlam

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

gekleurde vlam

Ik vraag me af of het mogelijk is om een vlam van een kaars een bepaalde kleur te geven. En hoe je dat doet?

Kan iemand me dit uitleggen of een site zeggen waar ze dit goed uitleggen.

Ik heb enkel noties van chemie, dus probeer het vrij simpel te houden als dat kan.

dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gekleurde vlam

Sommige metaalzouten geven heel mooie kleuren aan vlammen, dit wordt in Bengaals vuur gebruikt. In een kaars zou kunnen werken, maar dat heb ik nog nooit gezien. Bovendien weet ik niet of dit binnen in huis een gezond idee is....

Berichten: 281

Re: gekleurde vlam

Misschien een dun koperdraadje in de lont wikkelen? Ik denk alleen niet dat de temperatuur hoog genoeg is, maar je zou het kunnen proberen.

Berichten: 915

Re: gekleurde vlam

Sommige metaalzouten geven heel mooie kleuren aan vlammen, dit wordt in Bengaals vuur gebruikt. In een kaars zou kunnen werken, maar dat heb ik nog nooit gezien. Bovendien weet ik niet of dit binnen in huis een gezond idee is....
Ik heb ooit een experiment opgevolgd waar men dit probeerde te doen. Metaalzouten en paraffine zijn echter heel moeilijk (lees: niet) te homogeniseren.

Echt ongezond zal het niet zijn (denk aan sterretjes op een taart).

Berichten: 3.145

Re: gekleurde vlam

Met een bestaande kaars wordt het lastig. Als je zelf een kaars maakt, dan heb je meer mogelijkheden. Het lont moet je dan dompelen in een oplossing van koper(II)chloride en laten drogen. Vervolgens gebruik je dat lont om een kaars te maken. Deze kaars zal met groene vlam branden. Koper(II)chloride kun je gewoon kopen, maar het is ook eenvoudig om zelf te maken, bijv. uit verdund zoutzuur en kopercarbonaat van een keramieker. Ik zou het echter gewoon kopen, bijv. bij http://www.labstuff.nl. Het gaat daar wel om een halve kilo, dat is nogal veel, met 50 gram kun je ook heel veel kaarsen maken. Vraag evt. of er een kleinere hoeveelheid kan worden geleverd.

Let wel op: je moet koper(II) chloride nemen, geen kopersulfaat of een andere koper verbinding. Alleen koper(II) chloride geeft bij de relatief lage temperatuur van een kaarsvlam voldoende kleur.

Berichten: 2

Re: gekleurde vlam

dankjewel voor de reacties.

Is het mogelijk om nog andere soorten kleur te krijgen, buiten groen? door een andere verbinding te gebruiken ofzo...? Of werkt het alleen met koper(II)chloride? En is die koper(II)chloride niet schadelijk als men de kaarsen binnen laat branden?

dank,

Jonas

Berichten: 915

Re: gekleurde vlam

Natriumchloride (dat zal wat minder zijn, gele vlam), kaliumchloride...

Proberen waard

Re: gekleurde vlam

Jonas1987 schreef: En is die koper(II)chloride niet schadelijk als men de kaarsen binnen laat branden?
Daar bestaan MSDS'en voor :

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/C5863.htm

Berichten: 3.145

Re: gekleurde vlam

Nee, ik zou me niet te druk maken om wat koper(II)chloride. Je krijgt altijd al enig koper binnen, het muntgeld dat je gebruikt geeft koper(II)-verbindingen af. Als jij iedere dag een uur zo'n kaars brandt lijkt me dat niet gezond (dat is branden van kaarsen, dag in dag uit sowieso niet), maar als je een paar dagen per jaar gebruik maakt van dergelijke kaarsen, dan gebeurt er niets.

Met natriumchloride krijg je niet zo veel interessants, een vlam is toch al geel/oranje, dus dat voegt niet veel toe. Kaliumchloride is te zwak, de kleur daarvan zie je niet.

Ik verwacht dat je mooie rode kleuren kunt krijgen met lithiumchloride of -bromide en strontiumchloride of -bromide. Deze stoffen zijn relatief vluchtig, alleen daarom kun je goede kleuren krijgen. Deze zijn minder giftig dan koper-zouten, maar ik verwacht dat het effect ook iets minder fraai zal zijn.

Hier volgt een web-page die ik gemaakt heb over vlamkleuren, gebruikmakend van brandend papier, gedrenkt in alcohol:

http://woelen.homescience.net/science/chem...red_flames.html

In plaats van gebruik te maken van kaarsen kun je ook een alcoholbrandertje nemen met methanol, waarbij je het metaalzout in het lont laat trekken. Daarmee kun je wel spectaculaire resultaten halen, omdat je niet de sterke oranje kleur van de kaarsenvlam hebt. Er zijn nep-kaarsen te koop, die er uit zien als kaarsen, maar waarin je bovenin een alcoholbrandertje kunt doen. Deze nepkaars brandt dan met echt vuur, maar hij wordt niet korter. Zo'n nepkaars zou jij kunnen toepassen.

Reageer