Springen naar inhoud

[scheikunde] hoeveelheid ijzeroxide in een lucifer

• Log in om te kunnen reageren

drinktzonderrietje

drinktzonderrietje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 19:52

Hallo,

Wij moeten een onderzoek doen, en daarvoor willen we van lucifers onderzoeken hoeveel ijzeroxide er in een luciferkopje zit.
Nou hebben wij op internet gevonden waaruit een luciferkopje is samengesteld.
Dit is uit: KClO3, K2CrO4, MnO2, Sulphur en FeO2

Wanneer wij dan het luciferkopje van het houtje afschrapen hebben we al deze stoffen dus door elkaar.
Nu dus de vraag of iemand een idee heeft hoe we de ijzeroxide (of iig het ijzer), hieruit kunnen krijgen! We zaten al te denken aan neerslagreacties oid. maar omdat er zoveel stoffen zijn wordt dat volgens ons 1 grote mengelmoes en slaan er meerdere dingen neer.

Dus de vraag is : Hoe krijgen we het ijzer/ijzeroxide hieruit, en hoe kunnen we dan berekenen hoeveel ijzer er in zat?

We hopen dat iemand ons wat verder kan helpen, want we lopen hier een beetje vast mee.

Alvast bedankt! 2 vwo6 leerlingen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 00:53

Je kan het beter afwegen, oplossen en meten met de AAS. Op die manier kan je goed kwantificeren. Ik vraag me alleen af waarin je het beste op kan lossen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 17:49

Tja, een oplosmiddel waar al deze stoffen in oplossen lijkt me moeilijk te vinden.... Ik zou intuitief zeggen dat een XRF meting geschikter is voor deze stoffen dan AAS. Maar dan moet je nog wel een manier vinden om een ijklijn te maken.

Verder is nog van belang wat je bedoelt met "hoeveel". Wil je een massapercentage weten, of mg per lucifer?

Doe je voorzichtig?

drinktzonderrietje

drinktzonderrietje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 22:01

Oke, allereerst bedankt voor jullie reacties.
We leveren eerst ons plan van aanpak in bij de docent en wachten op feedback van hem..

maar die middelen om achter de hoeveelheid Fe ( in miligram per lucifer of des noods bijv. per 20 lucifers) te komen hebben wij op school in ieder geval niet. We zullen dus nog moeten informeren bij laboratoria of universiteiten of zij die middelen hebben en of we het daar uit mogen komen voeren (onder begeleiding natuurlijk). Dus we zullen voorzichtig aan doen...

Heeft 1 van jullie toevallig nog adressen waarvoor we daar misschien terecht zouden kunnen?
En anders gaan we zelf adressen langs informeren, maar een richtpunt zou wel makkelijk zijn.

Groetjes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures