[scheikunde] osmoseproef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] osmoseproef

IN het kader van mijn eindwerk dat gaat over sportdranken, moet ik een aantal proeven doen. Nu had ik de osmoseproef ook in men hoofd maar ik snap niet goed hoe deze juist moet uitgevoerd worden? Zou iemand me hierbij stap voor stap kunnen helpen?

bedankt bij voorbaat !!

Re: [scheikunde] osmoseproef

Zoek eens met de zoekfunktie van het forum op sportdrank dat zal je verder helpen

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] osmoseproef

Je zult eerst moeten weten wat osmose is en de osmotische druk alvorens je dat op een sportdrankje kunt toepassen. Je kunt je eigen "sportdrankje" maken in de vorm van een 1%-ige glucoseoplossing ( 18 gram in 1.8 liter gedestilleerd water) en daarmee via een eigengemaakte osmometer de osmotische druk meten. Die osmometer is een lange, glazen buis, van onderen afgesloten door een semipermeabele wand. Je vult de buis met je sportdrank en plaatst de buis met het membraan en de drank in gedestilleerd water. Het water in de buis gaat opstijgen en, als er geen verdunning zou optreden, omhoog kunnen gaan tot 13 meter! ( 22.4/18 = 1.3 hectopascal of atmosfeer osmotische druk).

Maar door de verdunning binnen de buis wordt het werkelijke effect veel kleiner. Als de vloeistoffen binnen en buiten de buis isotoon zijn ( dezelfde osmotische druk hebben) is er geen effect. Zo kun je vloeistoffen en drankjes met elkaar .vergelijken.

Voor osmotische verschijnselen geldt, net als voor gassen, de wet van Boyle-GayLussac.

Die wet zul je dus eerst moeten kennen om daarna zinvol met de osmometer te kunnen omgaan. Het semipermeabele membraan laat alleen water door en geen opgeloste stoffen, als glucose of zouten. Er zijn meerdere opgeloste stoffen die tesamen een osmotische druk kunnen opbouwen. Net zoals meerder gassen samen een gasdruk kunnen geven.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer