[scheikunde] viscositeit bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] viscositeit bepalen

Hallo allemaal,

Ik moet voor school zelf een experiment bedenken en opzetten. Het moet echter wel over viscositeit gaan. Mijn idee is om de viscositeit te bepalen in verschillende soorten biodiesel, vanwege de actualiteit van deze stoffen. Het maken van de biodiesel is geen groot probleem, echter wel het bepalen van de viscositeit. Ik tast hierbij bijna volledig in het duister. De makkelijkste manier om de viscositeit te bepalen is volgens mij d.m.v. het laten vallen van een kogel door een buis waarin de vloeistof zit. Hierbij moet dan de tijd die de kogel nodig heeft om door de vloeistof te komen gemeten worden. Maar dan: Welke andere gegevens moet ik nog meten? (Ik kan me zo voorstellen dat de gegevens van het kogeltje nuttig zijn, maar zijn deze wel nodig wanneer je de kogel niet varieert?) Ook zou ik graag willen weten welke formule(s) ik dan moet gebruiken om van de vloeistoffen de viscositeit te berekenen.

Kan iemand mij bij dit experiment helpen?

Alvast bedankt.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Heb je al eens op wikipedia gezocht? Er stat veel informatie die me bruikbaar lijtk voor jou. http://nl.wikipedia.org/wiki/Viscositeit

Berichten: 4

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Daar heb ik inderdaad al gekeken, maar toch bedankt. Er staat wel een formule, maar wat houden alle variabelen in die in de formule beschreven worden en hoe meet ik die?

En als de eenheid van de viscositeit Pa*sec is, waarin de sec heel makkelijk zijn te meten, hoe valt dan het aantal Pa te berekenen? Heeft dit dan iets met de krachten die op de kogel werken en de oppervlakte van de kogel? Of ben ik nu echt out of direction?

Berichten: 180

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

heej,

wat jij wilt doen is de viscositeit meten met behulp van "Höppler" oftewel een kogelvalviscosimeter.

bij deze methode meet je de tijd die een kogel nodig heeft om in een met vloeistof (biodiesel) gevulde glazen buis (anders kun je het niet zien :P) een bepaalde afstand aflegt. wanneer de ijkconstanten van het toestel bekend zijn, kan bij newtonse vloeistoffen uit de valsnelheid van de kogel de viscositeit berekend worden.

wat je dus moet meten is de tijd meten dat het balletje erover doet om van een bovenste streep (moet je wel even ergens opzetten) tot de onderste streep te komen. ook moet je wel even van tevoren van bekende vloeistoffen (waarvan de viscositeit dus bekend is) je opstelling ijken.

(DIN 53015) is trouwens de officiele meetmethode.

groetjes Niels

p.s. je zou ook een viscosimeter kunnen gebruiken volgens het pricipe van gardner. (dan laat je een belletje omhoog gaan, bijna hetzelfde maar toch net anders)

of je zou het met een viscometer kunnen doen (bv. brookfield, stormer) maar of deze aanwezig zijn is maar de vraag. denk het niet en de kogel is toch wel het makkelijkst.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Je kunt, zonder dat je andere variabelen weet, in ieder geval de relatieve viscositeit van de vloeistoffen t.o.v. elkaar bepalen.

Denk er wel om dat alle vloeistoffen dezelfde temperatuur moeten hebben. :)

Berichten: 252

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Misschien heb je hier wat aan

More Solutions to Sticky Problems

Berichten: 4

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Dus als ik het goed begrijp, moet ik eerst de tijd meten van een vloeistof waarvan de viscositeit bekend is (ijksvloeistof, water bijvoorbeeld). Daarna kan je dan, mits je alle variabelen constant houdt (met name temperatuur en de afstand en het volume), hetzelfde doen met de biodiesel. Als je deze waarden dan vergelijkt kan je de viscositeit van de biodiesel bepalen door de tijden door elkaar te delen en dat antwoord te vermenigvuldigen met de viscositeit van de bekende vloeistof.

Zit ik zo een beetje in de goede richting of vergeet ik een belangrijk punt?

Alvast hartstikke bedankt voor alle suggesties!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

ik persoonlijk zal kiezen voor een ijkvloeistof die dicht bij je verwachte gebied zal liggen. dus eerder gewone diesel. Bovendien bestaan daar normwaarden voor die je kan opzoeken en jou meting en berekening daarmee vergelijken.

meteen een controle voor de betrouwbaarheid.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 252

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Een rotatieviscositeitsmeter zoals BROOKFIELD maakt je meting onafhankelijk van dichtheid. Als je echt de valtijd van een kogeltje gaat meten met een stopwatch vrees ik dat je resultaat behoorlijk onnauwkeurig zal zijn en je geen significante verschillen zal zien tussen verschillende soordten biodiesel.

Tip: viscositeitsstandaarden zijn siliconeoliën. te verkrijgen bij leveranciers van viscometers en chemicalieën leveranciers

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

www.viscositeit.nl

Volgensmij is dit een hele goede site, veel informatie. Weet niet of je hem al gevonden hebt (lijkt me wel), maar misschien heb je er nog wat aan bij het verwerken van je onderzoek.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] viscositeit bepalen

Ik ga het wel proberen en als het niet lukt verzin ik wel wat anders.

Dat bedenk ik me nu opeens. Kan je de viscositeit niet gewoon meten door de vloeistof door een buis te laten lopen met een kleine hoek (5 graden Z.v.W), en daarvan de tijden te meten. Of mag dat niet / kan dat niet??

Reageer