Springen naar inhoud

Vreemde oude aansteker

• Log in om te kunnen reageren

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 16:38

Ik ben in het bezit van een oude aansteker die niet werkt met een vuursteentje of een lucifer maar met een platina draadje. hoe hij precies werkt is mij echter onduidelijk. De aansteker ziet er als volgt uit.

Twee langs elkaar geplaatste buisjes
In het grootstje buisje zit een soort staalwol
In het kleinste buisje zit aan de dop een framepje van koper en ijzer waartussen een platina draadje is gespannen.

ik heb me laten vertellen dat het draadje zeer heet moet worden door katalyse en dat er dan in het dikke buisje een vluchtige alcohol (methanol) moet die hier meer aanggestoken kan worden.

ik krijg het echter niet voor elkaar om dit platina draadje heet (roodgloeiend) te krijgen.
Ik heb op internet gevonden dat platina zeer heet wordt bij de katalyse van waterstof en zuurstof en van ammoniak en zuurstof. ik krijg het echter niet voor elkaar om dit gedaan te krijgen. Wie kan mij helpen?

Jasper

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2008 - 17:34

Is het deze aansteker?

DŲbereiner¬īs aansteker

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 18:52

Nee, deze had ik ook al gevonden maar die werkt met een netje van platina waar de waterstof doorheen wordt geperst, dat is bij die van mij niet het geval. Zal morgen eens kijken of ik iemand vind met een camera en een foto maken van de aansteker.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 09:48

Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Op de eerste foto is de aansteker in gesloten toestand. in de tweede foto is de aansteker open. ?Hierbij zie je het framepje omhoog steken. Hierin is een draadje platina gespannen. In de dop van de aansteker staat ook 'platina' gegraveerd. De dikste buis van de twee is gevold met een soort rokwol achtig spul en de dunnere is helemaal leeg.

Jasper

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 09:51

Sorry eerste foto ontbrak nog. Hier is die dan.
Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 16:07

Heb je methanol gedaan in dat compartiment met steenwol?
Als je dan die platina draad erboven houdt moet ie gaan gloeien.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 16:19

Ik heb er wel methanol in gedaan, maar het draadje begon toen niet te gloeien.
ik heb het draadje ook in de waterstof gehouden (gemaakt door elctrolyse van water) en dan in de pure zuurstof maar zelfs dan gebeurden er niets. ik ben bang dat mijn platinadraadje vervuild is en niet goed meer werkt. Ik weet niet hoe ik dat nou weer schoon zou moeten kunnen maken.

Fijn om te weten dat er methanol in moet, dat scheelt al een boel bij het oplossen van het mistery. Klinkt ook wel logisch omdat het een lekker vluchtige aclohol is. Bedankt voor het antwoord.

Jasper

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 18:04

Je platinadraadje kun je makkelijk schoonmaken door hem een minuutje in een blauwhete vlam te houden.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2008 - 09:55

Bedankt. Hij doet het nu supper. De platina was dus inderdaad vervuild. wat een gaaf ding zeg. Binnen vijf seconden brand hij!

Jasper

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures