plofkast

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

plofkast

Zoals jullie weten die ik hobbychemie. Hierbij komt ook de opslag van chemicalien. Ik heb geen grote hoeveelheden. Maar aangezien mijn ouders het veel fijner vinden als er een plofkast is, en zij betalen dit heb ik hier uiteraard geen bezwaar tegen 8-)

Een nieuwe plofkast, ongeacht de grootte is 1000+ euro.

Ik heb nu tweedehands plofkasten gevonden. Ik heb 2 opties:

-30 minuten brandwerend. Deze heeft twee 'planken' (hoe noem je dit als ze van metaal en zo zijn ? :oops: ), en 30 liter opslag opslagcapaciteit. Ik zou naast mijn brandbare stoffen hier ook mijn zuren (geen salpeterzuur), giftige stoffen in kunnen opslaan in aparte lekbakken. 350 euro kost ie.

-90 minuten brandwerend. Kleinere kast, volgens mij met ca. 15 liter opslagcapaciteit. Hier zal ik zeker niet al die zuren en giftige stoffen bij kunnen doen, maar een deel. Hij is ook 50 euro duurder.

Dus: Welke raden jullie mij aan? Is 30 minuten en het grootste deel van mijn gevaarlijke stoffen veilig opslaan. Of 90 minuten en dan een deel veilig opslaan (sowieso alle brandbare), maar dan wel voor 90 minuten veilig. Dus ik ben sterk aan het afwegen, ik kan al mijn gevaarlijke stoffen opslaan, maar dan voor 30 minuten veilig, of ik kan alleen de brandbare stoffen (ik heb ca. 5L, maar wel zeker 7 flessen die allemaal halfvol zitten), en misschien nog een paar anderen, maar dan 90 minuten brandveilig. Ik zit ernstig te twijfelen.

En dat 30/90 minuten is toch de garantie van de fabrikant? Ik kan me voorstellen dan het in de theorie veel langer overleeft.

Met zo'n veiligheidskast komt de veiligheid van mijn lab steeds meer in de buurt van de richtlijnen. Ik heb ook een zuurkast, waar alleen nog de ventilator aangesloten moet worden (de schoorsteen, kast, en afvoer is al af) en dan is die af. En natuurlijk een brandblusser en branddeken, en een kraan die je in 'douche mode' kan zetten en je flexibel uit de houder kan trekken, wat dus een effectieve oogdouche maakt.

Berichten: 3.145

Re: plofkast

Wat wil je precies bereiken met zo'n plofkast? De grootste veiligheid krijg je als je je brandbare stoffen niet opslaat op de plek waar je experimenten uitvoert. Zelf bewaar ik erg brandbare stoffen (en ook corrosieve stoffen) op een plek waar normaliter niemand is en waar de ventilatie wel heel erg goed is :P . Op mijn werkplek bewaar ik dan kleine flesjes van 30 ml met de brandbare stoffen en als die leeg zijn vul ik die weer bij uit de grotere flessen.

Zo'n plofkast is volgens mij zinloos als het gaat om een al bestaande brand (bijv. door iets in de keuken of kortsluiting of wat dan ook). In zo'n geval fikt de boel toch wel af en dan doen een paar liters oplosmiddel er ook niet meer toe. Het is wel zinvol als jij zelf een (klein) brandje veroorzaakt bij je experimenten en je de opslag van je chemicalien in de zelfde ruimte hebt. Dan heb je even voordat ook je chemicalien in de hens gaan. Zelf los ik dat probleem dus op door de grotere flessen elders te bewaren, waar ik verder niets doe, behalve dan zo nu en dan de rommel opruimen en de kleine flesjes bijvullen.

Dus, ik zou bij de aanschaf van zo'n plofkast dus vooral kijken naar je opslag in combinatie met werkplek. Alleen als je opslag op de zelfde plek is als je werkplek zou ik zo'n kast overwegen, anders lijkt het mij verspilling van een hoop geld. Als je er eentje koopt zou ik gaan voor die 30 mintuten/30 liter. Bedenk wel, 30 minuten is lang hoor... Als jij een brand hebt, die 30 minuten duurt, dan heb je een zwaar probleem en heb je de controle waarschijnlijk toch al verloren... De controle krijg je binnen de eerste paar minuten en anders niet.

Re: plofkast

Ik zou voor de grote kast kiezen zodat alle stoffen netjes en goed opgeslagen staan. Ongelukjes met chemicalieen komen regelmatig voor terwijl brandjesverhoudingsgewijs zeldzamer zijn.

De brandwerende tijd is voor mij minder van belang want als je na 15 minuten nog niet de brandweer hebt gebeld dan ben je blijkbaar niet in de buurt en zal dat extra uur je waarschijnlijk ook niet redden.

beetje laat 8-[

Berichten: 840

Re: plofkast

Ok dan ga ik denk ik voor de 30 minuten.

Ik dacht dat 90 minuten een groot voordeel had, omdat je dan in het geval van uitgebroken brand nog een kans hebt dat de brandweer het vuur uit krijgt voordat er sowieso brandbare stoffen in de hens gaan. Dit haal je in 30 minuten nooit.

Of is dit niet zo?

Bovendien denk ik dat de kast wel langer dan 30 minuten brandwerend is. Die 30 minuten is gegarandeerd, en dan heb je het dus ook over branden op industrieterreinen, die veel warmer zijn en helemaal uit de hand kunnen lopen. Dan denk ik dat de kast het bij een woning wel wat langer uithoudt.

Berichten: 3.145

Re: plofkast

Als je echt een grote brand hebt, waar je de brandweer bij moet hebben, dan geloof ik niet dat het er ook nog maar iets toe doet of je wel of niet zo'n kast hebt. Als je een brand hebt, dat de vlammen uit het dak slaan, dan doet een paar liter brandbare stof er niet meer toe, de verbranding daarvan zie je niet eens meer in het grote geheel. Het gaat echt om de eerste paar minuten, waarin je zelf de mogelijkheid hebt om een grote brand te voorkomen. Dan kan een plofkast het verschil zijn tussen een brand die je nog zelf kunt blussen en een brand die helemaal uit de hand loopt. En dus is een 30 minuten werende kast meer dan voldoende en zou ik gaan voor de grotere ruimte en de lagere prijs.

Berichten: 840

Re: plofkast

Ok :)

Reageer