Springen naar inhoud

op zoek naar een specifiek materiaal

• Log in om te kunnen reageren

marionvanthuyne

marionvanthuyne

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 22:25

beste chemici

ik ben interieurvormgevingsstudent in belgie en moet een designobject ontwerpen
daarvoor ben ik op zoek naar een materiaal of een vloeistof die een reactie vertoont bij stijgende warmte. Liefst een verandering van kleur. concreet: ik zou een lamp ontwerpen met als "lampkap" een materiaal of vloeistof en wanneer de lamp brandt zou deze vloeistof of materiaal van kleur moeten veranderen.
hebben jullie een goede suggestie of een bedenking? laat het me weten, ik ben zeer benieuwd :)
groetjes Marion

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 november 2008 - 08:59

Ik kan niet zo snel vinden hoe het heet, maar er bestaat wel zoiets.
Het is een soort inkt of polymeer dat doorzichtig wordt bij verhitting maar bij afkoeling zwart is. Het wordt o.a. toegepast in koffiebekers waar een plaatje op verschijnt als je er hete koffie (of thee, als je dat liever hebt ;)) in giet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2008 - 18:45

Er zijn ook plastics waarin soortgelijke kleurstoffen worden gebruikt. Die worden bijvoorbeeld gebruikt voor badeendjes voor kinderen die in warm water van kleur veranderen.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2008 - 09:12

deze materialen heten thermochrome materialen. (thermochrome polymeren of kleurstoffen)
je zou ook photochrome polymeren of kleurstoffen kunnen gebruiken. (onder invloed van licht)

http://www.kellychem...hotochromic.htm

http://www.artemischem.co.uk/

de bovenste is sowieso een leverancier van dit product en als ik me neit vergis is de tweede ook een leverancier

Met vriendelijke groet Niels

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2008 - 18:49

sommige sieraden hebben een steen er in die bijvoorbeeld zwart is bij kamer temperatuur en groen wordt wanneer je hem om hebt.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

zonnehoekcv

zonnehoekcv

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2008 - 22:20

Hallo, sinds korte tijd verhandelen we het verkleurende materiaal, ideaal voor jou vraag, kijk voor meer info ; www.chameleonint.com .Het is te verkrijgen via zonnehoekcv@hetnet.nl. Succes !

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures