[scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Hallo iedereen,

ik zit even met een probleem ivm een practicum.

De bedoeling was om aan drie proefbuisjes met HCl een metaal toe te voegen (Mg, Zn en Cu).

Daarna moesten we het gevormde gas opvangen en laten branden.

Bij Mg gaf dit een knal, logischerwijs heeft er zich H2 gevormd.

Dan krijg je dus: Mg + 2 HCl -> MgCl2 + H2

Bij Zn vormt er zich ook een gas maar dit knalt niet, dus geen H2. Aangezien de lucifer doofde dacht ik aan CO2.

Maar dan bij de reactievergelijking krijg je:

Zn + 2 HCl -> ZnCl2 + H2

Momenteel ben ik dus in de war. Kan er iemand mij verder helpen aub?

groeten

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Waar ik bij zink aan denk, is dat het langzaam gereageerd heeft (zink is een beetje edeler dan magnesium).

Het kan ook zijn dat je, als je dezelfde reageerbuis gebruikte, te kort gewacht hebt met de proef zodat de buis zuurstofloos was, en er dus alleen reductor (waterstofgas en lucifer) aanwezig was. Je hebt ook een oxidator zoals zuurstof nodig.

Wat gebeurde er bij koper en kun je dat ook verklaren? Het antwoord zit zelfs in dit bericht verstopt. Probeer als je daar niet uitkomt, even in een tabel met zogenaamde standaard elektrode potentialen te zoeken waar waterstof en koper in de lijst staan.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Dat is wel vreemd. Bij de reactie hoort inderdaad gewoon waterstofgas vrij te komen. Bij mij was dit overigens wel merkbaar door verbranding.

Misschien dat het niet snel genoeg gaat (met magnesium gaat het duidelijk sneller), waardoor het waterstof snel vervliegt. Je zou het met een balonnetje kunnen opvangen misschien.

CO2 kan in ieder geval niet, aangezien je geen koolstof als beginstof hebt. Tenzij er fusie optreedt, is dat dus niet mogelijk :lol:

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

@ FsWd: Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met: 'zink is een beetje edeler dan magnesium'

Bij Het koper gebeurde er helemaal niets.

------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat de proef dan niet goed is uitgevoerd. Het buisje had iets schuiner moeten gestaan hebben zodat er meer O2 bij kon.

En ik had misschien ook beter iets langer gewacht met het aansteken van het gas. Het gaat inderdaad veel sneller bij Mg waar er ook een exotherme reactie optreed.

Maar dus als ik het goed begrijp klopt de redenering wel dat er zich in alle drie de gevallen H2 heeft gevormd maar dat de reactie bij het ene metaal iets langer duurt dan bij het andere.

Kan het zijn dat dit alles iets te maken heeft met de spanningsreeks der metalen?

Die standaardelektrodepotentialen tabel ken ik niet. Nog nooit van gehoord.

Berichten: 107

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Metalen worden volgens 'edelheid' gerangschikt (deze rangschikking wordt meestal de 'spanningsreeks' genoemd), edelheid staat voor de mate waarin het metaal resistent is tegen oxidatie.

Edelere metalen worden moeilijk geoxideerd, het zijn dus slechte reductors. Typische voorbeelden van zeer edele metalen zijn welbekend: (Goud, Zilver, Platina en in mindere mate Koper)

Minder edele metalen hebben een sterker reducerend vermogen, ze worden dus gemakkelijk geoxideerd. Typische voorbeelden hiervan zijn de alkalimetalen (Lithium, Natrium, Kalium) en Aardalkalimetalen (Calcium, Magnesium, ...)

Hier op Wikipedia staat het zeer goed uitgelegd.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Met andere woorden: Koper staat hoger dan waterstof in de lijst van oxidatoren, ofwel is een sterkere oxidator dan waterstof. Daardoor zal koper niet of nauwelijks reageren met zuur.

In Binas tabel 48 vind je ook de standaardelektrodepotentialen.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Bedankt allemaal voor de hulp!

Ik heb het begrepen :)

Hier in België hebben wij geen Binas, enkel in Nederland ;)

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Das jammer! Deze is toch erg handig. Hebben jullie dan een alternatief voor Binas?

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Das jammer! Deze is toch erg handig. Hebben jullie dan een alternatief voor Binas?
Neen, niet echt...

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat er in die Binas staat. Zijn het niet tabellen ivm Biologie, natuurkunde en scheikunde?

Maar ik denk zelfs niet dat wij echt tabellen gebruiken... Kun je anders wat voorbeelden geven van veel gebruikte zaken die in dat boek staan? Misschien dat ik dan kan antwoorden of we alternatieven hebben.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

Er staan inderdaad een hoop tabellen in voor biologie, wis- natuur- en scheikunde. En het is bij het centrale examen van deze vakken toegestaan om dit boekje erbij te houden.

Voor scheikunde staan er gegevens over elementen in, smelt en kookpunten van diverse stoffen, dichtheden, oplosbaarheid, zuur- baseconstanten en diverse formules enz.

Voor biologie staan er structuren van eiwitten en suikers, opbouw van cellen / DNA, weefsels enz.

Voor natuurkunde staan er een hoop formules, grootheden en eenheden, gegevens over gassen / dampen, isotopen en hun verval / halfwaardetijd enz.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Reacties van zuren en metalen

FrankB schreef: Er staan inderdaad een hoop tabellen in voor biologie, wis- natuur- en scheikunde. En het is bij het centrale examen van deze vakken toegestaan om dit boekje erbij te houden.

Voor scheikunde staan er gegevens over elementen in, smelt en kookpunten van diverse stoffen, dichtheden, oplosbaarheid, zuur- baseconstanten en diverse formules enz.

Voor biologie staan er structuren van eiwitten en suikers, opbouw van cellen / DNA, weefsels enz.

Voor natuurkunde staan er een hoop formules, grootheden en eenheden, gegevens over gassen / dampen, isotopen en hun verval / halfwaardetijd enz.
Deze gegevens moeten wij hier in België kennen oftewel worden ze gegeven in de vraag of krijgen we een aparte tabel bij de hand.

Zo een Binas lijkt me wel interessant.

Reageer