weer een vraag over biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

weer een vraag over biodiesel

Goedendag allemaal,

ik zit in 6vwo en doe mijn pws over biodiesel,

voor een (betrouwbaar) recept voor het maken van biodiesel

uit zonnebloemolie/ frituurvet.

nou vraag ik u om niet te verwijzen naar de zoekoptie maar om dan een link te geven naar de betrefende poll, want met het zoeken kom ik er niet uit.

Alvast hartelijk bedankt,

Dvo

Berichten: 216

Re: weer een vraag over biodiesel

Ik ga het lekker toch doen, Google eens, het internet staat compleet vol met "recepten". Er zijn zelfs complete biodiesel forums.

Berichten: 180

Re: weer een vraag over biodiesel

Ik ga het lekker toch doen, Google eens, het internet staat compleet vol met "recepten". Er zijn zelfs complete biodiesel forums.
wat Tsjerk zegt.

Ik heb het eventjes gedaan (kost ongeveer 10 seconden)

maar ik zal even uitleg geven over hoe ik het heb gedaan.

stap 1: ten eerste helemaal het internet venster geopend.

stap 2: www.google.nl ingetypt.

stap 3 ingetypt de zoekwoorden biodiesel, recept. ( :P verwacht je niet)

stap 4: niet de eerste maar de tweede of derde pagina geopend.

maar dat je dat op 6 vwo niet leert??

;) syntese, biodiesel kan ook btw. ;)

ow ik zal ook gelijk de link (want dat werd gevraagd ;) ) erbij zetten.

linkje

Berichten: 54

Re: weer een vraag over biodiesel

Niels ik had van jouw toch wel verwacht dat je deze link ook even zou toevoegen.

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tone...-10-stappen.htm.

misschien is het een leuker profielwerkstuk om te kijken of je zelf zo'n thuistap kan bouwen.

Berichten: 281

Re: weer een vraag over biodiesel

Ik vraag me toch af hoe rendabel dit is, want het kost toch stroom om biodiesel te produceren, ook thuis. Er staat nergens hoeveel stroom zo'n apparaat tijdens een batch verbruikt.

Maar ik neem aan dat het niet opweegt tegen de brandstofprijs uiteraard, anders vliegen ze niet over de toonbank natuurlijk.

Berichten: 180

Re: weer een vraag over biodiesel

FrankB schreef: Ik vraag me toch af hoe rendabel dit is, want het kost toch stroom om biodiesel te produceren, ook thuis. Er staat nergens hoeveel stroom zo'n apparaat tijdens een batch verbruikt.

Maar ik neem aan dat het niet opweegt tegen de brandstofprijs uiteraard, anders vliegen ze niet over de toonbank natuurlijk.
wow, cool ik wist niet dat je het ook al in een kant en klaar pakket had zitten.

Er staat op de site van die greenfuels dat productie inclusief alles ongeveer 60 pence kost (ongeveer 75 cent) en dat het basisbestanddeel (de olie) ongeveer 15 pence is.

Maar om nu een vat met olie tot 40-60 graden te verwarmen en dan lekker methanol erbij te gooien. waar haal je sowieso goedkope en pure methanol vandaan. en dan bedoel ik niet waar je het nu vandaan haalt, maar meer met die eu-verdragen over persoonlijke chemicaliën in de nabije toekomst.

maar blijft er wel bij dat 75 vent best te doen is. (ipv nu 1.10)

Note: let er wel op dat in Groot Brittannië er nu een speciale regel is voor zelfgemaakte biodiesel. je mag 25000 liter zelf maken zonder belasting. In Nederland zal de fiscus gelijk zijn/haar handje ophouden.

Berichten: 281

Re: weer een vraag over biodiesel

Note: let er wel op dat in Groot Brittannië er nu een speciale regel is voor zelfgemaakte biodiesel. je mag 25000 liter zelf maken zonder belasting.
Dat was 2500 liter. Maar dat is evengoed nog een hoop, ik tank dat niet in een jaar. Bovendien is dat dus elke week een volle tank (vrachtwagens ed. uitgesloten :P )

Berichten: 216

Re: weer een vraag over biodiesel

Het word rendabeler als je het voor elkaar krijgt de ontstane glycerol te lekker te verbranden en deze gebruikt om je proces te verwarmen.En het blijft echt bio omdat stroom nog voor het grootste deel wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen, om het maar niet over gas te hebben.

Gas is trouwens wel meer bio dan stroom omdat je niet de tussen stap hebt van de elektrisiteits centrale. waarbij sowieso verliezen optreden. Als je gas gebruikt en goed isoleert heb je minder verliezen.

Ik denk dat het wel wat moeite gaat kosten om glycerol lekker te kunnen verbranden, je moet waarschijnlijk met voorverwarmers gaan werken en je moet de juiste afstellingen zien te vinden. Je kunt natuurlijk ook een deel van je biodiesel gebruiken.

Als je methanol gebruikt is het strikt gezien nog steeds niet bio omdat methanol gemaakt wordt uit aardgas (methaan en stoom over een nikkelkatalysator).

Berichten: 3

Re: weer een vraag over biodiesel

Bedankt voor de snelle reacties,

ik weet niet wat het is, maar ik heb meestal moeite om goede informatie op te zoeken, ik weet niet wat het is , maar andere mensen vinden meestal sneller en betere informatie dan ik,

dit keer realiseer ik me dat het probleem was dat ik googlde op biobrandstof i.p.v. biodiesel :oops: , dus ik zal jullie suggesties nog snel een voor een proberen te gebruiken om een goed practicum voor te bereiden.

nog 1 vraag hebben jullie toevallig ook een link van een recept in het forum zelf :) ?

nog een keer hartelijk bedank! [!] !

Berichten: 3

Re: weer een vraag over biodiesel

kippenborst schreef:....

ow ik zal ook gelijk de link (want dat werd gevraagd  ;) ) erbij zetten.

linkje
link naar google -.-' :D

Berichten: 281

Re: weer een vraag over biodiesel

Het word rendabeler als je het voor elkaar krijgt de ontstane glycerol te lekker te verbranden en deze gebruikt om je proces te verwarmen.
Dat halve theekopje per batch? Ik denk niet echt dat het veel uitmaakt.

Berichten: 216

Re: weer een vraag over biodiesel

Als je grote hoeveelheden maakt gaat het echt wel uitmaken, voor iedere 3 moleculen biodiesel krijg je één molecuul glycerol. Wat toch wel een redelijke hoeveelheid energie bevat, anders gooi je het toch maar weg.

Berichten: 54

Re: weer een vraag over biodiesel

Waarom zou je het weggooien?

Er zijn genoeg producten waarin het gebruikt wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerine

Berichten: 180

Re: weer een vraag over biodiesel

cschaeke schreef:Waarom zou je het weggooien?

Er zijn genoeg producten waarin het gebruikt wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerine
zie ik daar bellenblaas staan!! dan is het inderdaad zonde om weg te gooien.

maar ja je kunt het ook gewoon in je ruitenwisservloeistoffenbakje ( 8-[ wow lang woord 8-[ ) gooien. want tijdens het tanken van die biodiesel ben je volgens mij toch al vrij in de buurt van je auto.

Reageer