Spectrum HPLC DAD / UV

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Spectrum HPLC DAD / UV

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb een monster geinjecteerd op HPLC en een chromatogram opgenomen met zowel een UV-detector en een DAD-detector, beide op 194nm.

Theoretisch gezien zou dit dus hetzelfde spectrum moeten geven. Nu is het probleem dat de injectiepiek een totaal ander beeld geeft.

Bij het normale UV signaal geeft de basislijn eerst een uitslag naar boven (6mAU), vervolgens naar beneden (4mAU) en weer terug naar basislijn. Met de DAD gaat de basislijn eerst een klein stukje naar beneden (2mAU) en vervolgens een grote uitslag naar boven (36mAU).

Mijn vraag is nu: hoe kan dit? Ze zijn beide op 294nm, maar toch krijg ik zeer verschillende chromatogrammen. Wie kan mij helpen?

bvd.

Berichten: 2.399

Re: Spectrum HPLC DAD / UV

Om te beginnen ik weet je antwoord niet.

Een mogelijke verklaring: iedere UV detector is ook een beetje gevoelig voor verandering in brekingsindex, dit is waarom je altijd dat omlaag en naar boven gaan ziet als je injectie piek. Misschien dat de opbouw van een detector, afstand van photomultiplier tube tot de flowcell etc dit veroorzaken. Jij ziet hier iets omkeren, misschien dat de setup in deze detectoren precies omgekeerd is?

Berichten: 873

Re: Spectrum HPLC DAD / UV

Misschien een overbodige reaktie maar je geeft eerst aan dat je meet met een golflengte van 194 nm, daarna heb je het over 294!?

Er van uitgaande dat je de juiste golflengte hebt ingesteld:

Als de setup van je detectoren omgedraaid is, zoals Napoleon zegt, zou je verwachten dat je signaal dan ook qua sterkte gelijk is. En dat is bij jou niet zo.

Misschien is de golflengte instelling van een van de detectoren onnauwkeurig, zit er een afwijjking in en meet je misschien wel op een andere golflengte als dat je ingesteld hebt.

Wellicht is de meetcel vervuild van een van je detectoren.

Berichten: 2.399

Re: Spectrum HPLC DAD / UV

Verschillende detectoren hebben verschillende gevoeligheden dat vind ik niet zo verassend.

Reageer