elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

kan iemand mij helpen. Ik heb een elementenanalyse uitgevoerd met een onbekende (in dit geval was het pentaanzuur), en moet nu uitleggen waarom ik bepaalde stappen heb uigevoerd. het experiment ging als volgt:

2 druppels onbekende in een proefbuis, magnesium-kalium mengsel tegen de rand van de proefbuis (houden onder een hoek van 30 graden), een paar druppels ether over het mangsel laten stromen, proefbuis afsluiten met glaswol, magnesium-kalium activeren met een bunsenbrander, onbekende verwarmen met de bunsenbrander en daarna de proefbuis kapotslaan in water.

hierna begint de eigenlijke test (voor chloor en stikstof)

maar kan iemand me vertellen waarom deze stappen nodig zijn?

magnesium-kalium?

ether?

glaswol?

alvast heel hard bedankt

Berichten: 29

Re: elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

Mmmm,

kan me voorstellen dat de glaswol is bedoeld als veiligheidsmaatregel.

De ether is om een sterke oxidator te verkrijgen (peroxide)?

En als de proef is bedoeld om Cl & N te bepalen is het MgK mengsel bedoeld om een MgCl/KCl of MgNO3/KNO3 zout te vormen....

Voor de rest geen andere info bij die proef gekregen??

Berichten: 34

Re: elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

hoe bedoel je, een sterke oxidator? hoe kan er nu peroxide gevormd worden? en waarom is deze oxidator nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

Zelf dacht ik dat de ether is bedoeld om lucht in de buis te verdringen, om voortijdige oxidatie van magnesium en kalium te voorkomen bij ´activering´ door de bunsenbrander. Maar zeker weten doe ik het niet.

Komt je proef uit een voorschrift? Kun je dat misschien eens inscannen of een fotootje ervan plaatsen?

Berichten: 34

Re: elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

het is een klein deeltje van de identificatie van pentaanzuur, ik volg de methodes zolas beschreven in het handboek van Shriner (the systematic identification of organic compounds), er staat niets anders bij als de werkwijze...

Berichten: 29

Re: elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

Dus wat je hebt beschreven gaat over de identificatie van pentaanzuur in een onbekende? En als elementen ga je dan Cl en N meten?

Ik snap die logica niet echt eerlijk gezegd...

Zoals Marjanne al vraagt; kan je niet ff scannen of een fotootje plaatsen, dat maakt het voor ons ook iets duidelijker.

Berichten: 34

Re: elementenanalyse (magnesium-kalium mengsel)

ik zal proberen, maar dat zal voor het weekend zijn...

het gaat wel over zuiver pentaanzuur, maar dat weet je natuurlijk niet als je begint met de experimenten, je weet alleen dat het een zuivere stof is

Reageer