[scheikunde] roulerend practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] roulerend practicum

Hallo!

Ik ben nu bezig met de voorbereiding voor het roulerend practicum dat ik morgen met Scheikunde heb. Maar een vraag vind ik moeilijk, en aangezien je iedereen z'n hulp mag vragen, zou ik willen vragen of jullie dit weten.

Ik zet hier de gegevens en vraag neer;

Jodometrische bepaling van KMnO4

Reactie 1: 2MnO4- + 16 H+ +10 I- --> 5 I2 + 2Mn 2+ + 8 H2O

Reactie 2: I2 + 2 S2O3 2- --> 2 I- + S4O6 2-

vraag:

De reactievergelijking voor de reactie wanneer kaliumpermanganaatoplossing in zuur milieu reageert met kaliumjodideoplossing is hierboven weergeven als reactie 1. De ractievergelijking voor de reactie wanneer jood reageert met natriumthiosulfaatoplossing is hierboven weergeven als reactie 2. Het is de bedoeling dat alle I2, die door reactie 1 worden gevormd, in reactie 2 gaat reageren met tiosulfaat, S2O3 2-. Bereken hoeveel mol thiosulfaat nodig is om te reageren met alle I2, die door de reactie van 1 mol permanganaat wordt gevormd.

Ik kom er niet aan uit, alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerend practicum

Je eerste reactie klopt niet helemaal.

Je ziet verder in de reactie (hoop ik, anders moet je ECHT je boek nog eens openen) dat je 2 mol thiosulfaat nodig hebt per mol jood en dat je per mol permanganaat 5 mol jodide nodig hebt en er dus 2,5 mol jood ontstaat.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] roulerend practicum

Oké bedankt. Ik ga 't verder proberen af te maken ;)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] roulerend practicum

niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] roulerend practicum

@ gestuurde mail: nog niet helemaal. Je hebt idd goed gezien dat het thiosulfaat 2:1 reageert met het jood en dat uit 2 mol permanganaat 5 mol jood gevormd wordt. Je zit er alleen nog een factor 10 naast met je aantal mol permanganaat: die moet 4,572*10-4 mol zijn.

Je kunt ook meteen de stap maken dat je per mol permanganaat 5 mol thiosulfaat nodig hebt.

Reageer