Afwasmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Afwasmiddel

Ik moet 3 meiden helpen bij hun profielwerkstuk

daarbij willen ze het proces van schoonmaken gaan vertellen

dus hoe een vlek wordt weggehaald

en bij welke temperatuur het beste schoongemaakt wordt en waarom

en welk wasmiddel het beste is

kan iemand daar over het proces van schoonmaken( via enzymen etc)

mij meer erover vertellen

groetjes

Berichten: 264

Re: Afwasmiddel

Wil je het echt over de enzymen gaan hebben?

Zelf denk ik bijvoorbeeld meteen aan detergenten, al dan niet ionisch, en hoe die vetten kunnen oplossen in water.

Berichten: 21

Re: Afwasmiddel

Nou ja

ik ben hun begeleider

het zijn 3 leerlingen van vwo 6

maar ik moet het principe gewoon weten

hoe het komt da een vlek weggaat enzo

waardoor dat komt

welke middelen daarvoor worden gebruikt

welk proces daarbij gebeurt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Afwasmiddel

Een van de belangrijkste werkzame ingredienten van afwasmiddel (voor je borden, bestek, etc) zijn emulgatoren. Hoe die werken is opzich makkelijk te vinden op internet (wiki etc).

voor schoonmaken kan je een taartdiagram gebruiken, 25% mechanische kracht, 25% thermische kracht, 25% chemische kracht en 25% tijd.

dit is een streven. Echter in werkelijkheid hangt het compleet af van wat schoongemaakt moet worden. Een pijp tussen 2 melk tanks is moeilijk te boenen, dus de mechanische kracht is lager dan gewenst, dus moet dat opgevangen worden door de 3 andere mogelijkheden.

een gezegde in de voedingsmiddelen wereld is: schoon=vies

het is dus puur afhankelijk van wat schoon gemaakt moet worden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 21

Re: Afwasmiddel

Het gaat hierbij vooral ook om kleding

in een wasmachine

hoe die vlek eruit gaat

daar meer op gericht

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Afwasmiddel

Dan moet je denk ik nog steeds denken aan emulgeren. Je moet ervoor zorgen dat het vuil liever in het water gaat zitten dan in de kleding waardoor je kleding schoon raakt.

Het basis principe verschilt niet veel van dat van afwasmiddel voor de vaat, alleen is de nadruk van b.v. ontvetting meer aanwezig bij een afwasmiddel voor de vaat dan bij die van kleding.

Berichten: 636

Re: Afwasmiddel

kijk eens op de volgende site: link

Ik heb zelf ook mijn profielwerkstuk over afwasmiddel gedaan en ik heb hier heel veel informatie gevonden. Ook hier op t forum moeten nog genoeg dingen terug te vinden zijn die ik toendertijd gevraagd heb (structuurformules enzo).

Berichten: 21

Re: Afwasmiddel

Maar dit is echt gericht op het wassen van kleding

niet op wassen van borden enzo

klopt het dan ook met dat van emulgatoren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Afwasmiddel

er zitten emulgatoren in waspoeder (voor het gemak even wasmiddel voor de vaat en waspoeder voor de kleren).

Sommige vlekken in kleding bestaan ook uit vetten. Hierbij kan je denken aan (smeer)olie en vet van bakken, frituren, etc. Hiervoor wordt er aan waspoeder een emulgator toe gevoegd die bij kamertemperatuur vast is. Een voorbeeld is monoglyceride van Palmolie.

Waarom denk je dat water waarin waspoeder is opgelost schuimt? dat komt doordat de emulgator uit het waspoeder de ingeslagen luchtbellen incapseld en een schuim laat ontstaan. (indien gewenst leg ik daar wel meer over uit)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 21

Re: Afwasmiddel

Als je zou willen zou ik er graag meer over willen horen

Berichten: 636

Re: Afwasmiddel

Op de site die ik heb gegeven kun je ook kiezen voor textielwasmiddelen. Als je vervolgens verder gaat naar Poeder- en tabletvormige textielwasmiddelen of Vloeibare textielwasmiddelen staat er precies wat de samenstelling is. Vervolgens kun je op alle ingredienten klikken en komt er een uitleg waarvoor ze zijn.

Reageer