Springen naar inhoud

theoretische concentratieberekening

• Log in om te kunnen reageren

BMS

BMS

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 15:03

Hallo,

Ik zit met een vraag, nl. als je NaCl en H2O samenvoegt, wat krijg je dan.
Iemand heeft mij eens die vraag gesteld en ik zei direct dat:

NaCl + H2O -> Na+ + Cl- + H2O

Maar aan de andere kant is:
NaCl + H2O -> NaOH + HCl

Dan is de vraag welke van de twee de juiste is. Als ik dit weet zou ik graag een verzadigde oplossing maken van NaCl in H2O. Hoe kan je dit dan berekenen.
Bijv. Hoeveel NaCl moet je bij water voegen tegen dat deze oplossing verzadigd is?
Hoe komt het dat de temperatuur hier een invloed op heeft?

Alvast bedankt!
Mvg
Tim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2008 - 16:04

De eerste reactie is de goeie. Chloride is namelijk een zo'n zwakke base (en zoutzuur dus een sterk zuur), dat er nooit zoutzuur gevormd zal worden uit keukenzout en water. Omgekeerd reageert zoutzuur en natronloog wel meteen tot keukenzout en water.

De oplosbaarheid bij een bepaalde temperatuur kun je gewoon opzoeken.

Een ionbinding heeft een bepaalde energie. Iets hydrateren levert een bepaalde energie. Die energie kan gebruikt worden om de ionbinding te overtreffen, zodat het molecuul splitst in ionen. Soms is die hydratatie-energie niet genoeg (meer) en kan verwarmen (= energie leveren) ervoor zorgen dat er (meer) stof oplost.

gertjun

gertjun

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 12:53

dit is natuurlijk wel juist, maar ik denk dat je nu met teveel termen gaat gooien voor iemand met chemielevel 2
eenvoudiger is :
NaCl + H2O resulteert niet in Na+ Cl- + H2O
maar in Na+ (aq) en Cl- (aq)

ze zijn namelijk opgelost in het water, en H2O is dus geen onafhankelijk product

Veranderd door gertjun, 11 november 2008 - 12:57

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2008 - 14:38

dit is natuurlijk wel juist, maar ik denk dat je nu met teveel termen gaat gooien voor iemand met chemielevel 2
eenvoudiger is :
NaCl + H2O resulteert niet in Na+ Cl- + H2O
maar in Na+ (aq) en Cl- (aq)

ze zijn namelijk opgelost in het water, en H2O is dus geen onafhankelijk product

Of hij is serieus met chemie bezig, ziet interessante termen, wil er het mere van weten en gaat op onderzoek uit (en is het weer een dingetje minder dat je maar "aan moet nemen") :D

BMS

BMS

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 19:35

Allereerst bedankt voor de reacties :)
Okť, ik ben mee, maar dan heb ik nog een paar vraagjes, nl.:

Dat het Cl--ion een zwakke base is, "wil ik wel aannemen" en dat HCl een sterk zuur is, "wil ik ook aannemen". (Enfin, dit wil ik niet "zomaar aannemen", dus vandaar de volgende vraagjes :P )
Na even opzoeken ben ik ook teweten gekomen dat dit altijd zo is (bijv. HNO3 is een sterk zuur, dus NO3- is een zwakke base en vice versa bijv. NH3 is een zwak zuur, dus NH2- is een sterke base)
Maar hoe komt dit, hoe kunnen ze dit dan proefondervindelijk bepalen wat een sterke/zwakke base/zuur is, waarom bindt een zwakke base aan een sterk zuur, en wat is de theoretische achtergrond dan?
En waarom wil dit dan ook nooit zoutzuur vormen?

Aan FsWd (of aan iemand anders): waarom levert dit E op, iets hydrateren? Of is dit ook proefondervindelijk bepaald moeten worden?

Het zijn een hele pak vragen, ik weet het... maar ik hoop dat er opnieuw reacties zullen komen :)
Mvg
Tim

Veranderd door Timvdb, 11 november 2008 - 19:35

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2008 - 20:17

Een sterk zuur betekent dat het zodra het zuur in water komt, elk zuur-molecuul direct zijn protonen aan een watermolecuul geeft. Dit wordt dan een hydronium-ion: H3O+. De pH van een 1 molair zoutzuuroplossing is daarom ook 0

Azijnzuur levert maar deels zijn protonen af. Daarom zal de pH van 1 molair azijnzuuroplossing 4,75 zijn.

Als je dus een manier hebt om die concentratie hydronium te meten, en je weet precies hoeveel mol zuur je hebt opgelost, kun je dus zeggen of iets een sterk of zwak zuur is. Voor basen bestaat een soortgelijke manier, alleen wordt hier de hydroxide concentratie bepaald, OH- dus. Natronloog is daarom een sterke base, omdat het helemaal oplost in natrium- en hydroxide ionen.

Iedere base die sterker is dan dat hydroxide, zal een proton van water halen en zo zelf hydroxide vormen. Daarom kan de pH van een basische oplossing in water ook nooit boven de 14 uitkomen.

Ik kan vanuit zwavelzuur en keukenzout wel zoutzuur vormen. Dit kan ik ook doen met calciumchloride. Dit betekent dat zwavelzuur toch een sterker zuur is dan zoutzuur.

Dat hydrateren energie levert is voortgekomen uit de gedachte dat er energie nodig is om een binding te breken. Dit kan je bij natronloog zelfs voelen omdat de oplossing tijdens het oplossen heet wordt. Het hydrateren levert hier dus veel meer energie op dan er voor het breken van de Na-OH binding nodig is.

Hetzelfde grapje geldt voor neerslagreacties. Calciumchloride en natriumcarbonaat bij elkaar oplossen, en meteen vormt zich calciumcarbonaat. Hier is de hydratatie-energie dus niet sterk genoeg om de Ca-CO3 binding te breken.

BMS

BMS

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 21:26

Ik kan vanuit zwavelzuur en keukenzout wel zoutzuur vormen. Dit kan ik ook doen met calciumchloride. Dit betekent dat zwavelzuur toch een sterker zuur is dan zoutzuur.

Dus dan denk ik dat dit dit wordt:

H2SO4 + 2NaCl -> 2HCl + Na2SO4

Maar waarom heeft HCl dan een hogere zuurconstante dan zwavelzuur ?(respectievelijk 1,0 . 106 en 1,0 . 104 )

Veranderd door Timvdb, 11 november 2008 - 21:26

martijnH2S04

martijnH2S04

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 11:57

HCL heeft een hoger zuurconstante omdat het een sterk zuur is dat volledig splitst in ionen namelijk in H+ (aq) en Cl-(aq). H2SO4 daarentegen is ook een sterk zuur maar dan een meerwaardig zuur. Zwavelzuur splitst niet volledig in ionen want H2SO4is zuur dat een evenwicht is.

zo ziet dit evenwicht eruit

HSO4- <--> H+ + SO42-

Daarom is de zuurconstante van HCl hoger dan die van H2SO4

Veranderd door martijnH2S04, 13 november 2008 - 14:50

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2008 - 13:31

Niet helemaal, die eerst H vliegt er helemaal af. Het heeft juist een bisulfaat <-> sulfaat evenwicht, waarvan de pKa bij 2,12 ligt.

BMS

BMS

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2008 - 21:11

Bedankt, ik ben eruit :)

Groetjes,
Tim

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures