Springen naar inhoud

Cafeine extraheren mbv soxhlet apparaat

• Log in om te kunnen reageren

misterSK

misterSK

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 18:03

Hallo mensen

Ik moet dit jaar een PWS maken en heb als onderwerp cafe´ne gekozen. Samen met mijn PWS-partner wil ik cafe´ne uit koffie halen met behulp van het soxhletapparaat. Maar mijn vraag is welk oplosmiddel is het beste te gebruiken hiervoor?
Hij die niets weet en weet dat hij niets weet, weet meer dan iemand die niets weet en niet weet dat hij niets weet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2008 - 18:12

Een oplosmiddel waarin caffe´ne goed oplost. Aan jouw om uit te zoeken of je dan iets apolairs als hexaan, tamelijk apolair zoals tolueen, redelijk polair zoals butanon of iets heel polairs zoals water moet gebruiken.

Wat wil je erna gaan doen? Bepalen hoeveel er in een kopje zit en of dat voor verschillende koffiemerken hetzelfde is? Heb je ook al naar een analysemethode gezocht? Daar dien je oplosmiddel ook op af te stemmen. Ik kan je nl al met 100% zekerheid zeggen dat gewoon droogdampen niet zal werken :P

Veranderd door FsWd, 10 november 2008 - 18:13

misterSK

misterSK

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 18:18

ooh oke bedankt

wij wilde met de verkregen cafeine de zuiverheid bepalen met massaspectrometrie, smeltpunt en kolomchromatografie.

Op internet vind ik telkens de stof DCM (dichloormethaan) is dat goed om te gebruiken
Hij die niets weet en weet dat hij niets weet, weet meer dan iemand die niets weet en niet weet dat hij niets weet.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 20:34

Ik ben ook met een werkstuk over cafe´ne bezig en inderdaad in de industrie gebruikt men dichloormethaan. Vroeger gebruikte men chloroform. Of dit voor soxhlet bruikbaar is weet ik niet.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2008 - 22:10

ooh oke bedankt

wij wilde met de verkregen cafeine de zuiverheid bepalen met massaspectrometrie, smeltpunt en kolomchromatografie.

Op internet vind ik telkens de stof DCM (dichloormethaan) is dat goed om te gebruiken

Als men er goede resultaten mee krijgt, is het een goed oplosmiddel.

misterSK

misterSK

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 10:56

maar als ik dus de cafeine uit de koffie heb gehaald met DCM hoe krijg ik dan weer de cafeine uit dcm? gewoon laten indampen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2008 - 11:36

Heb je al opgezocht wat de door jouw gegeven methode inhouden?

misterSK

misterSK

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 13:41

Heb je al opgezocht wat de door jouw gegeven methode inhouden?

ja

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2008 - 14:43

Nou je zult iig meer stoffen extraheren dan alleen caffe´ne met je scheidingsmethode. Wat je in dat geval kan doen, is gewoon wat (bekende hoeveelheid!) van je DCM oplossen in je eluens dat je voor kolomchromatografie wil gebruiken. Daar kun je dan een fid aanhangen, of meteen je MS.

Hang je er helemaal niets aan en je weet op welke tijd caffe´ne ongeveer van de kolom afkomt, dan kun je dat beetje vloeistof opvangen, drogen, en je hebt pure caffe´ne in handen.

misterSK

misterSK

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 17:02

Nou je zult iig meer stoffen extraheren dan alleen caffe´ne met je scheidingsmethode. Wat je in dat geval kan doen, is gewoon wat (bekende hoeveelheid!) van je DCM oplossen in je eluens dat je voor kolomchromatografie wil gebruiken. Daar kun je dan een fid aanhangen, of meteen je MS.

Hang je er helemaal niets aan en je weet op welke tijd caffe´ne ongeveer van de kolom afkomt, dan kun je dat beetje vloeistof opvangen, drogen, en je hebt pure caffe´ne in handen.

ooh oke dat is wel een slimme manier ik zou het met mijn partner over hebben

misterSK

misterSK

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 17:55

ooh oke dat is wel een slimme manier ik zou het met mijn partner over hebben

is er geen makkelijkere manier om dit te doen want dit lijkt mij nog allemaal wel erg ingewikkeld om ff op school te doen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures