een goed artikel over hobbychemie

Moderator: Rhiannon

Reageer

Berichten: 3.145

Re: een goed artikel over hobbychemie

Ik heb hem ook gelezen (via sciencemadness) en het is inderdaad een heel reeel verhaal over hobby chemie, zonder sensatiebelust gedoe. Deze journaliste geeft niet zelf een oordeel hierover maar geeft prima weer hoe een en ander in elkaar steekt. Dit soort berichtgeving zouden we meer moeten hebben.

Uiteraard moet ook een hobbychemicus zich houden aan regels voor wat betreft veiligheid en er zijn grenzen aan wat je thuis kunt doen (dus geen radioaktieve spullen, geen voltages van miljoenen volts en ook geen extreem giftige stoffen als ricine en VX), maar binnen die grenzen is best veel mogelijk. Belangrijkste is om op kleine schaal te werken, maar dat heb ik al wel eens vaker vermeld.

Berichten: 840

Re: een goed artikel over hobbychemie

Ricine en VX hoort zelfs niet thuis in een professioneel lab, tegiftig volgens mij, of je moet echt volle maatregelen nemen.

Ik vind dat je wel radioactief materiaal mag hebben tot bepaalde grenzen, zoals thorium en verarmd uranium. Maar dat is het dan ook.

Ik vind de grenzen liggen bij stoffen zoals HF, hydrazinehydraat, witte fosfor, dimethylsufaat, methyl jodide. Deze stoffen zijn dermate giftig, dat ik vind dat je geen grotere hoeveelheden hiervan mag hebben dan 25-50 gram. En ik kan er nog wel een hoop opnoemen.

Ik vind ook dat je te ver gaat als je teveel vlambare stoffen hebt. Ikzelf zit net boven de 5-6L en ben van plan om nooit boven de 8-10L uit tekomen. Ik hoor ook verhalen van mensen opn sciencemadness, die van elk solvent gallons hebben (een gallon is volgens mij 4 liter)en dan al snel op de 20-25 liter solvent zitten. Tuurlijk hebben de buren misschien wel 20L benzine voor de grasmaaier, maar ik vind ook dat die tever gaan.

Alles draairt om hoeveelheden...

Re: een goed artikel over hobbychemie

Jor ik denk dat je criteria teveel bij jezelf legt bij wat je met jouw kennis en middelen nog veilig vindt. Er zijn hobbyisten die ik nog geen 100 geconcentreerd zwavelzuur zou toevertrouwen omdat het gevaarlijk wordt.

Er zijn ook zeer ervaren chemici die thuis een hobby en een goed geoutilleerd lab hebben die wat mij betreft met grotere hoeveelheden en ook met hoog toxische stoffen mogen werken.

Bovendien hoe maak je onderscheid tussen hobby en een professioneel eenmans laboratorium? Een KvK nummer, patenten of nog iets anders?

Hoe zou je trouwens het lab in de link noemen.

Berichten: 840

Re: een goed artikel over hobbychemie

Ja tuurlijk hangt het af van hoe uitgerust het lab is, de kennis en de ervaring.

Bestaan er officiele eenmans laboratoria met een KvK-nummer? Dat wist ik niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: een goed artikel over hobbychemie

Als handboogschutter sta je ook voor een punt, heb ik een wapen in me handen of een sportinstrument.

het antwoord wat je daar op geef maakt voor mij uit of je geschikt bent of niet.

het zelfde geld voor mijn visie met hobby chemisten. ben je iemand die verantwoordelijk is en die ter hobby/kennis vergroting de spullen heb of om domweg mee te kloten?

ikzelf vind meer dan genoeg in mijn keuken en plaatselijke slager & toko om mijn hobby met chemie te laten plaatsvinden (soms een paar niet zo voor de hand liggende ingredienten als emulgatoren en enzymen) maar dat komt door mijn opleidingskeuze.

Verder ben ik het eens met de stelling van Gerard. zeer ervaren chemci als (in mijn ogen) Woelen en Jorn kunnen gerust de meer gevaarlijke stoffen hebben terwijl ik bij sommige mensen al kriebels krijg als ze salpeter zwavel en wat houtskool thuis hebben.

ik zelf hou get graag binnen proporties en met eetbare producten kan je ook hele leuke chemische reacties krijgen :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: een goed artikel over hobbychemie

Nou ja om mij nou zeer ervaren te noemen :P

Ik heb nu wel flink wat ervaring hoe ik met mijn stoffen om moet gaan, maar ik ben pas 1e jaars ! :)

Ik heb door dat hobbychemie wel een dermate gevoel ontwikkeld hoe je met sommige stoffen moet omgaan, dat ik soms echt denk 'wat doet mijn 4e jaars begeleider nou, zo gebeuren er nog ongelukken' ! Die maken foutjes die bij mij nooit zouden voorkomen. Ik denk dat ik snel leer hoe je met gevaarlijke stoffen om moet gaan, omdat ik me geen fouten kan veroorloven, en meer verantwoordelijk op mijn schouders heb liggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: een goed artikel over hobbychemie

ervaring is niet alleen hoe lang je er mee bezig gaat. maar van hoe gebruik je wat je heb geleerd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 137

Re: een goed artikel over hobbychemie

Wat is VX?

Berichten: 3.145

Re: een goed artikel over hobbychemie

VX is een vluchtige organische verbinding met de volgende structuur. Een beetje handig chemicus zou dit kunnen maken, zelfs in hobbysetting, maar dat is extreem onwijs, omdat het ongelooflijk giftig is. Volgens mij is het zelfs wel eens als chemisch wapen ingezet, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

CH3CH2-O-P(=O)(CH3)-S-CH2CH2N(C3H7)2

Op sciencemadness.org was er een keer iemand uit Frankrijk die beschreef hoe hij deze stof maakte in de schuur achter zijn huis. Nou, dat heeft hij geweten. Die vent is echt afgefakkeld door de andere leden van dat forum en na dat thread hebben we hem daar niet weer teruggezien...

Reageer