[natuurkunde] delta kinetische energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[natuurkunde] delta kinetische energie

Wat betekent dat W = delta 0,5*m*v2

Kun je deze formule van een andere formule afleiden?

Is dit hetzelfde als W= kracht x afstand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] delta kinetische energie

Wat betekent dat W = delta 0,5*m*v2
Eerste wet van Newton: Een lichaam, waarop geen enkele uitwendige invloed wordt uitgeoefend, blijft in rust of beweegt zich met constante snelheid langs een rechte lijn.

Als we de massa van een lichaam constant veronderstellen (en in de KLASSIEKE natuurkunde doen we dat), en als ook zijn snelheid constant is, is 0,5*m*v2 (de kinetische energie) dus ook constant. Dus, een lichaam, zonder invloeden van buitenaf, heeft een constante kinetische energie. (die kan 0 zijn, het voorwerp is in rust)

de term delta gebruiken we om een verandering aan te duiden in de term die erna volgt. In bovengenoemd geval is delta.gif 0,5*m*v2 dan ook nul, want er verandert niets.

Als delta.gif 0,5*m*v2 = 0, betekent dat in je formule dat W, de arbeid die op het lichaam wordt verricht, dus ook nul is.

Dat betekent tevens, dat je, als je de kinetische energie wil vergroten of verkleinen, dat je een invloed van buitenaf zult moeten uitoefenen. Die invloed noemen we arbeid, die verricht wordt door een kracht. Die brengt dus een verandering delta van de kinetische energie 0,5*m*v2 teweeg.

Hierboven staat dus een manier om de hoeveelheid arbeid te bepalen, namelijk die op een bewegend voorwerp. Hier bereken je W dus uit een verandering van kinetische energie. De eenheid hiervan is (massa x snelheid in het kwadraat) kg.m2/s2

Je kunt aan een voorwerp ook een ander soort energie toevoegen, bijvoorbeeld hoogte-energie, bijvoorbeeld als je een lichaam in rust oppakt en het op een hogere plaats neerzet. De kracht die je hiervoor nodig hebt, is gelijk aan de massa x de versnelling die je aan een lichaam geeft, F=m.a. De eenheid hiervan is kg.m/s2. Als je dit vermenigvuldigt met een afstand dan krijg je dus kracht maal afstand.

Hee, kg.m/s2. m = kg.m2/s2

Dus mag je zeggen, W= m.s (s is grootheidssymbool van afstand)

En als je je opgetilde voorwerp dus weer vrij laat vallen, gaat de zwaartekracht een arbeid uitoefenen op je voorwerp, waardoor de hoogte-energie dus wordt omgezet in bewegingsenergie. De arbeid die jij eerst op het voorwerp hebt verricht, kan nu worden verricht door de zwaartekracht.

En die is weer te berekenen uit F=m.g (g is de valversnelling, op aarde gemiddeld 9,81 m2/s2). De arbeid die de zwaaartekracht kan verrichten, is dus afhankelijk van de hoogte waarover het voorwerp kan vallen, die noemen we h

Om de arbeid W zwaartekracht te berekenen vermenigvuldigen we dus de massa met de valversnelling en de hoogte, en voila, kilogram x meters per secondekwadraat x meters is weer netjes onze kg.m2/s2.

Krachten en arbeid in een notendop....... Als je het snapt is het allemaal zooooo simpel..... Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] delta kinetische energie

Antoon, ik denk dat jij het hoofd moeten buigen
Diss mij, ik diss terug! Afbeelding (ik het het extra onaardig gemaakt)

klopt niet helemaal
g is de valversnelling, op aarde gemiddeld 9,81 m²/s²
versnelling is niet v² maar m/s²

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] delta kinetische energie

g is de valversnelling, op aarde gemiddeld 9,81 m²/s²
Ja, sorry, die akelige < sup > en < /sup > codes :P voor die kwadraatjes, soms zie je niet meer goed wat je nou geschreven hebt. Sorry, we praten dus over meters per secondekwadraat, m/s2 voor een versnelling, en dus ook voor een valversnelling.

---------------------------------------------------------------------------------------------

en helaas weer even off-topic: Antoon, als jij me aanhaalt als dissend (leuke popi-taal), gelieve dan wel de HELE Afbeelding quote in je verhaal te plakken. Voor de buitenstaanders, ik schreef in een topic bij klassieke natuurkunde over zwevende kikkers, nadat Holycow :roll: zowel Antoon als mij te kijk gezet had:.......
Antoon, ik denk dat jij en ik het hoofd moeten buigen voor Holycow
Dat is toch niet "dissen"? :P Dat is een fout toegeven :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] delta kinetische energie

nja, het was niet slecht bedoeld.

Je bent een goede man hoor.

je zei
Ja, sorry, die akelige < sup > en < /sup > codes  voor die kwadraatjes
Ik gebruik voor kwadraten deze code :"Ctrl+Alt+2" resultaat ²

werkt in word niet altijd (hangt af van de instelingen)

je kan ook "Ctrl+Alt+3" doen resultaat: ³ (je kan er ook leuke breuken mee maken (andere cijfers)

mischien is het handig

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [natuurkunde] delta kinetische energie

Bedankt voor de uitleg. Afbeelding

Dat ctr-alt is ook handig, thanks. :wink:

Reageer