Springen naar inhoud

hplc: vraag over gevonden volgorde

• Log in om te kunnen reageren

farmaseut

farmaseut

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 23:18

hoi,

tijdens een practicum moesten we met een hplc computersimulatie 3 onbekende stoffen scheiden en als onbekenden vond ik (op basis van uv spectra): p-nitrofenol, benzeen en anisol.
nu heb ik een probleem met de volgorde: In tetrahydrofuran en acetonitrille (80% (op een c18 kolom)komen ze mooi op basis van polariteit eruit nl.p-nitrofenol dan anisol en dan benzeen.
als ik dan verander naar 80% methanol dan komen ze als volgt: p-nnitrofenol, benzeen, anisol. en ik snap dit niet, ik heb al gedacht aan de protisch-heid: tetrahydrofuran en acetonitrille zijn aprotisch en zullen dus niks speciaals doen met dingen die H-bruggen vormen en MeOH is wel protisch en kan dus H-bruggen vormen. dit zou dan kunnen gebeuren met anisol en niet met benzeen. maar omdat de solventpiek altijd eerst komt zou ik het nu raar vinden dat iets dat daarmee waterstof-bruggen vormt juist later zal komen...
weet iemand raad? of zit ik gewoon helemaal fout te denken?

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 21:36

Mja zou er niet teveel over nadenken. Feit is dat verschillende modifiers pieken kunnen verwisselen, dat is belangrijk om te weten. Er zijn natuurlijk veel interacties die tegelijk een rol spelen. Je ziet alleen het netto resultaat van alle interacties samen. Een interactie die je nu niet noemt is de pi-pi interactie, acetonitriel en THF kunnen dit wel, maar methanol niet. Dit zou misschien nu de dominerende interactie "kunnen" zijn.
:)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures