Springen naar inhoud

[scheikunde] Formaldehyde in spaanplaat

• Log in om te kunnen reageren

MariskaG

MariskaG

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 21:02

We moeten een onderzoek doen voor scheikunde.
Wij willen het formaldehyde gehalte bepalen in spaanplaat.

Maar hoe kun je de formaldehyde extraheren uit de spaanplaat?
Heeft er iemand tips??

Alvast super bedankt
2 V6'ers

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 21:51

Elders op het forum werd al een vraag gesteld over de bepaling van koper en arseen in beschermd hout. De meting daar leek alleen de "lek naar het milieu" te bepalen.

Ik denk dat je dat ook hier moet doen. Het is niet zo belangrijk hoeveel er in het spaanplaat zit. Veel belangrijker is hoeveel er uit komt onder normale gebruiksomstandigheden (bijvoorbeeld ongeverfd en geverfd vergelijken).

MariskaG

MariskaG

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 09:43

Welke hoeveelheid formaldehyde kan ik verwachten in een cm3?

# Moderatoropmerking
rwwh:Ik heb je twee topics even samengevoegd

Veranderd door rwwh, 30 oktober 2008 - 17:35

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 13:08

Na een weinig gegoogel:

"Spaanplaat of MDF moeten voldoen aan de E1 normering. Dit houdt in dat de vrije formaldehyde niet meer mag zijn dan 8,5 mg/100 gram droge stof. Formaldehyde is een natuurproduct dat ook voor komt in natuurlijk hout (< 2mg/100 gram droge stof). Spaanplaat in Nederland met een KOMO-keurmerk voldoet zeker aan deze norm."

Bron: klik

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 14:04

Het probleem bij formaldehyde in spaanplaat is dat het pas vervelend wordt/is wanneer het vrijkomt. Je krijgt er dan pas last van. Zoals Marjanne vertelt is er een norm hoeveel er in spaanplaat mag zitten. Wanneer je echter spaanplaat op bv een zolder verwerkt waar het in de zomer (zeer) warm wordt kun je toch last krijgen van formaldehyde die vrijkomt.
Er zijn dan twee oplossingen:
1. al het spaanplaat vervangen door ander hout. En dan is triplex of multiplex niet altijd een oplossing omdat daar ook formaldehyde uit kan vrijkomen.
2. schilderen met een afdichtende verf.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 14:18

Het probleem bij formaldehyde in spaanplaat is dat het pas vervelend wordt/is wanneer het vrijkomt. Je krijgt er dan pas last van. Zoals Marjanne vertelt is er een norm hoeveel er in spaanplaat mag zitten. Wanneer je echter spaanplaat op bv een zolder verwerkt waar het in de zomer (zeer) warm wordt kun je toch last krijgen van formaldehyde die vrijkomt.
Er zijn dan twee oplossingen:
1. al het spaanplaat vervangen door ander hout. En dan is triplex of multiplex niet altijd een oplossing omdat daar ook formaldehyde uit kan vrijkomen.
2. schilderen met een afdichtende verf.

Bovenstaande staat ook in de andere post van je (formaldehyde in spaanplaat).

Je moet de lucht in de ruimte waar spaanplaat verwerkt is door twee wasflessen leiden waarin zich water bevindt. De oplossing kun je daarna kleuren met een bepaald reagens (ik weet niet meer welke) en dan spectrofotometrisch meten.
Ik wil nog wel kijken of ik kan achterhalen welk reagens dit is maardan moet je tot morgen wachten, dan ben ik weer op mijn werk.

PdH

PdH

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 14:57

Hallo chemievrienden,

ik heb elders op het forum al wel een onderwerp zien staan dat over de extractie ging van CH2O, maar nog geen onderwerp over de daadwerkelijke concentratie van formaldehyde in spaanplaat,....

mijn vraag was dan ook: Hoeveel gram formaldehyde zit er in een m2 spaanplaat??

# Moderatoropmerking
Marjanne: Ik heb je vraag met dit topic samengevoegd. Het gaat om precies hetzelfde....

Veranderd door Marjanne, 11 november 2008 - 17:38

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2008 - 17:41

PdH dat is zo niet te zeggen. Het hangt af van de dikte van je plaat, de leeftijd van die plaat, de fabrikant.

Wat wel zeker is: (zie mijn bericht hier een eindje naar boven)

"Spaanplaat of MDF moeten voldoen aan de E1 normering. Dit houdt in dat de vrije formaldehyde niet meer mag zijn dan 8,5 mg/100 gram droge stof. Formaldehyde is een natuurproduct dat ook voor komt in natuurlijk hout (< 2mg/100 gram droge stof). Spaanplaat in Nederland met een KOMO-keurmerk voldoet zeker aan deze norm."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures