Van VWO naar HBO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Van VWO naar HBO

Hallo allemaal,

Ik ben in september dit jaar begonnen met een studie chemische technologie aan de Hanzehogeschool Groningen. Ik kom van het VWO met NG profiel.

Nu zijn er in mijn studie een aantal dingen die als voorkennis worden beschouwd, maar die ik niet heb. Bijvoorbeeld met organische chemie het onderwerp Orbitalen/bindingen. De reguliere studenten hebben dit in het eerste jaar met bindingsleer(?) oid gehad.

Op het VWO hebben we hier wel aan 'gesnuffeld' als het ware, maar we zijn er nooit diep genoeg op ingegaan, omdat dit gewoonweg geen examenstof was.

Het lijkt me trouwens wel wat om scheikundeleraar te worden, ik wil dan graag via de universiteit mijn eerstegraads bevoegdheid halen. Maar ik vraag me dan af of ik wel genoeg basis heb om ook de hoogste klassen te kunnen lesgeven.

Stel dat ik een NT klas krijg; ik moet dan ook dingen gaan uitleggen over buffers, die ik zelf niet heb gehad(NG'ers weten alleen wat een buffer is en daar houdt het mee op, terwijl NT ook buffercapaciteit krijgt), of dingen als de nernst vergelijking voor redox. Chemische technologie regulier heeft ook dit in het eerste jaar gehad en ik niet met het NG profiel. Nu is mijn vraag aan jullie of het wel verstandig is om door te gaan, want stel dát ik leraar word, haal je dit dan nog in op de uni of ben ik gedoemd? :-k

Met vriendelijke groet, Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Van VWO naar HBO

Als dit je droom is is het enige mogelijke advies om vooral door te zetten!

Je moet misschien eens wat ophalen, maar het doel heiligt de middelen.

Je moet het zo zien: op een scheikundestudie kunnen ze je de achterstand in scheikunde wel bijbrengen, het is veel belangrijker dat je de basis op andere vakgebieden (bijvoorbeeld in Engels) al beheerst....

Berichten: 37

Re: Van VWO naar HBO

Oké, bedankt voor je antwoord. Het wil nu waarschijnlijk dat ik wel doorga met mijn studie. Indien ik dit niet had gedaan was ik hetzelfde óf chemie gaan doen, maar dan vanuit het eerste jaar, maar zoals jij het zegt; dat je met een scheikunde-studie je scheikunde wel goed bijtrekt, klinkt opzich hartstikke logisch natuurlijk. Dankjewel

Berichten: 111

Re: Van VWO naar HBO

De kennis die je hebt als je van het VWO komt is een stuk hoger dan de kennis van iemand die van de HAVO komt dus je basiskennis zal zeker niet meevallen. Geef zelf les op een HAVO-VWO school en ook hier wordt aan orbitalen alleen maar gesnuffled. De rest heb ik pas geleerd op de HLO. Hier in Eindhoven wordt eerst alle basiskennis nog eens herhaald in een paar weken. Als je dna ergens op achterloopt kun je dan zorgen dat je bij komt. Het belangrijkste is dat je de spirit hebt om het te gaan doen en dat je de aanleg hebt om abstracte vakken te kunne begrijpen en netjes te werken.

Jasper

Berichten: 2

Re: Van VWO naar HBO

Ik heb zelf ook VWO NG gedaan en ben ook begonnen met chemische technologie aan de uni.. Ik had ook even het gevoel dat ik een bepaalde achterstand had ten opzichte van de anderen (die zo'n beetje allemaal NT&G hebben gedaan), maar je neemt zo snel dingen op als je het echt interessant vind en de stof wordt meestal geheel uitgelegd (ook de basis). Die gap is zo overbrugt.. als je het maar leuk vind..

Reageer