Springen naar inhoud

[scheikunde] Energiewaarde bepalen van benzine, diesel, ...


  • Log in om te kunnen reageren

#1

StickyLou

    StickyLou


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 22:55

Dag iedereen,


Ik ben nieuw hier op het forum maar heb al een hele boel afgezocht naar antwoorden.
Maar toch zit ik nog met enkele vragen.

Ik ben namelijk bezig met proeven te zoeken om de eigenschappen van benzine, diesel en biodiesel te achterhalen.
Ik had graag:
- het vlampunt
- de viscositeit
- ...

en nog andere zaken bepaalt. Maar de meeste gaan zullen wel zonder probleem lukken.

Maar er is een zaak die ik graag gedaan had en dat was de energiewaarde van deze stoffen bepalen. Normaal gezien hadden we in 't school dit gedaan door een verbranding van de stof. Met deze hitte, dat de stof afgeeft, zouden we water verwarmen in een blikje en via de temperatuurverandering (en formule) de energiewaarde bepalen. Deze waarde is uiteraard helemaal niet correct, door verlies van warmte hier en daar, maar best wel een goede benadering van de exacte waarde.

Het probleem zit hem nu hier: benzine op zich brand niet direct. Het zijn de dampen die gevormd worden die gaan branden.

Hoe hadden jullie dit dan gedaan?

Ik had al gedacht aan een bepaalde opstelling maar misschien is deze wat te gevaarlijk.
Ik zou de oplossing verwarmen in een rondbodemkolf m.b.v. een verwarmingsmantel en de gevormde gassen afleiden met glazenbuisjes en een darm. Op het uiteinde van de darm zou ik een capillair steken en bij het naderen van de dampen, deze in brand steken. Zo zou ik dan het blikje met water verwarmen.
Volgens mij zou het wel eens kunnen dat de vlam er zal inslaan. Ook zullen niet alle dampen kunnen gebruikt worden, enz.

Hoe hadden jullie dit dan gedaan? Ziet dit er al goed uit? Wat zijn de gevaren? ...

Ik had al wel info gevonden in dergelijke oude topics waaronder deze hier. Maar ik weet niet wat een bomcaloriemeter is en waarschijnlijk hebben we deze niet.


Hopelijk kunnen jullie me al een beetje verder helpen.
Ook links met duidelijke exacte waardes van benzine en diesel hun eigenschappen zijn altijd welkom :P


Met vriendelijke groeten,
Bert

ps: als ik compleet fout zit met veronderstellingen, ideeŽn, waardes, informatie, ... voel je vrij om me te corrigeren. Ik ben hier om bij te leren, ervaringen op te doen, enz ;)

Veranderd door StickyLou, 12 november 2008 - 21:06


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2008 - 23:12

Ga in ieder geval niets maken dat zorgt voor een drukopbouw in je systeem. Dus geen nauw cappillair op het eind. Kijk desnoods of je het dunne deel eraf kan knippen. Verder raad ik je aan om een waterbad te gebruiken om de benzine te verwarmen. Mocht er benzine inkomen, dan vliegt dat tenminste niet in brand; iets dat bij een verwarmingsmantel nogal eens voor komt.

Ik zou overigens een 2-hals kolf willen aanraden. Op de bovenste opening zet je dus je slang, die aan de zijkant, die je dus de trekkast inricht, zet je een stop op, maar niet vastklemmen. Krijg je een te grote drukopbouw, dan vliegt je alleen die stop eraf.

Veranderd door FsWd, 11 november 2008 - 23:14


#3

StickyLou

    StickyLou


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 17:48

Dus als ik het goed begrijp, raad je me aan om eigenlijk in plaats van een capillair gewoon een glazen buisje te gebruiken.

Men leerkracht had een beetje schrik dat de vlam er zou inslaan. Maar als er geen zuurstof meer in de darm zit zou dit geen probleem zijn.

Het systeem van de 2 hals kolf is een goed idee. Toch denk ik dat er geen gevaar is voor een overdruk. Wanneer de vlam er is zou het toch een aflopende reactie moeten zijn? Maar beter veilig werken dan niet voorbereid zijn.

Nu ik ga het zeker eens testen, en wanneer het goed gaat zal ik het opnieuw uitvoeren.

Voor de rest zag het er goed uit?



Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

MVG,

Bert

Veranderd door StickyLou, 13 november 2008 - 17:04


#4

StickyLou

    StickyLou


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 17:03

*Edit:
Ik had nog een vraag. Bij mijn proeven moet ik voor elk vak zeker iets doen.
- Voor CT (Chemische Technologie) zal ik de energiewaarde, vlam- en brandpunt, kookpunt, viscositeit bij verschillende temperaturen, ... te bepalen. (bij diesel, biodiesel en benzine)

- Voor OC (Organische Chemie) ga ik bespreken en uitvoeren hoe ik de biodiesel kan en zal maken.

Maar, nu komt het, voor AC (Analytische Chemie) weet ik niet direct wat te bepalen of hoe. Ik dacht aan een titratie maar om wat te bepalen. Het zuurgehalte of pH waarde? voor benzine en diesel is dit dan toch niet nuttig? ofwel?
Wat zou ik dan zo nog kunnen doen? Heeft iemand nog ideeŽn?

Dank u om al tot hier te lezen :P

Bert

#5

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2008 - 18:03

Zuurgetal en joodgetal zijn altijd leuk om te bepalen.

#6

jasper2

    jasper2


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 15:51

Ik zou de benzine wegen en dan verbranden in een kommetje en aansteken en hiermee het water verwarmen.
Voorde diesel en biodiesel zou ik een lont gebruiken. Soms een beetje lastig aan te steken maar het lukt uiteindelijk wel hoor.

Ja alleen de damp die brand en niet de vloeistof zelf, dat klopt maar als je bang bent dat je daarom een fout in je berekening van de energiewaarde maakt (volgens mij is dat verwaarloosbaar klein bij deze opstelling omdat er al restwarmte verloren gaat langs het water.) kun je nog altijd de verdampingsenergie erbij optellen.

Succes

#7

StickyLou

    StickyLou


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2008 - 23:49

Dag Jasper,

Ik snap je methode met de benzine niet volledig. Je wilt de benzine in een kommetje doen, verbranden en dan aansteken?
Bedoel je in plaats van verbranden soms niet verwarmen? En hoe zoek je wat dan aan te steken als de dampen enkel branden. Sorry als het stoort maar ik zie het niet echt.

Dat van de lont en de diesel lijkt me nog wel logisch als de diesel op die manier verbrand wordt.

Is het alleen bij benzine of ook bij (bio)diesel dat alleen de dampen kunnen branden?


MVG,

Bert

Veranderd door StickyLou, 14 november 2008 - 23:50


#8

StickyLou

    StickyLou


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2008 - 21:28

*edit:


mvg,

Bert

Veranderd door StickyLou, 15 november 2008 - 23:56


#9

StickyLou

    StickyLou


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 16:54

Ik ben ondertussen al te weten gekomen dat ik mijn energiewaarde van Benzine op die manier niet mag bepalen. Er is een te groot explosie gevaar. Benzine is een vluchtige stof waar het explosie punt ligt tussen 1.4% en 7.6%.
http://nl.wikipedia....i/Explosiegrens

Dus bij een mengsel van lucht en benzine waarbij de benzinedampen tussen de 1.4% en de 7.6% ligt kan er gevaar zijn voor een ontploffing!


Maar wat niet wil zeggen dat mijn proef zozeer onjuist was :P
Alleen nog al gevaarlijk.

Nu ben ik ook al te weten gekomen hoe ik een explosie vrij veilig kan testen in het labo.
Meer hierover zo dadelijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures