Springen naar inhoud

Buffermengsels maken en berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Geochemist

Geochemist

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 09:52

Hallo allemaal,

eerst misschien een korte voorstelling, ik ben een student geologie aan het 1ste jaar van de KUL. Omdat ik tijdens mijn opleiding aan de humaniora niet veel Chemie heb gekregen, kan ik altijd wel wat hulp gebruiken.

Vraag. Omdat ik mijn practicum chemie goed wil voorbereiden, en op het moment zelf niet meer voor verassingen wil komen staan, had ik graag via dit forum met mensen in contact gekomen die me eventueel nog wat meer kunnen helpen met uitleg en beantwoorden van vragen.

Vraag: voor het practicum zal er ons gevraagd worden om een bereiding van bufferoplossingen volgens 2 bepaalde methodes uit te rekenen en uit te voeren.

1ste methode

Er moet exact 100,0 mL van een bufferoplossing worden gemaakt. De pH en de som van de concentraties van de twee buffercomponenten worden gegeven
we krijgen de keuze uit drie buffersystemen die we zo te zien krijgen:
nl. (dit is slechts een voorbeeld hoor)

ZUUR---------------------ZWAK ZUUR---------ZWAKKE BASE------pKa-----pKb
Na2HPO4.12H2O(s)---NaH2PO4.2H2O------------------------------6.70---------
CH3COONa(s)---------CH3COOH(L)---------------------------------4.74----------
NH4CL(s))------------------------------------NH3(aq) (0,20mol/L)------------4.74-

Vraag. Zoek welke van de drie buffersystemen het graatste bufferend vermogen heeft bij de opgegeven pH. Bereken vervolgens hoeveel gram (vaste stoffen en azijnzuur) of mililiter ammoniakoplossing nodig zijn om de buffer te maken