Springen naar inhoud

Buffermengsels maken en berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Geochemist

Geochemist

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 09:52

Hallo allemaal,

eerst misschien een korte voorstelling, ik ben een student geologie aan het 1ste jaar van de KUL. Omdat ik tijdens mijn opleiding aan de humaniora niet veel Chemie heb gekregen, kan ik altijd wel wat hulp gebruiken.

Vraag. Omdat ik mijn practicum chemie goed wil voorbereiden, en op het moment zelf niet meer voor verassingen wil komen staan, had ik graag via dit forum met mensen in contact gekomen die me eventueel nog wat meer kunnen helpen met uitleg en beantwoorden van vragen.

Vraag: voor het practicum zal er ons gevraagd worden om een bereiding van bufferoplossingen volgens 2 bepaalde methodes uit te rekenen en uit te voeren.

1ste methode

Er moet exact 100,0 mL van een bufferoplossing worden gemaakt. De pH en de som van de concentraties van de twee buffercomponenten worden gegeven
we krijgen de keuze uit drie buffersystemen die we zo te zien krijgen:
nl. (dit is slechts een voorbeeld hoor)

ZUUR---------------------ZWAK ZUUR---------ZWAKKE BASE------pKa-----pKb
Na2HPO4.12H2O(s)---NaH2PO4.2H2O------------------------------6.70---------
CH3COONa(s)---------CH3COOH(L)---------------------------------4.74----------
NH4CL(s))------------------------------------NH3(aq) (0,20mol/L)------------4.74-

Vraag. Zoek welke van de drie buffersystemen het graatste bufferend vermogen heeft bij de opgegeven pH. Bereken vervolgens hoeveel gram (vaste stoffen en azijnzuur) of mililiter ammoniakoplossing nodig zijn om de buffer te maken

Nu was mijn vraag voor de eerste methode, hoe ik hieraan moet beginnen. kan iemand mij dit stap voor stap duidelijk uitleggen, het zou me echt enorm helpen. Ik probeer in geen geval mijn huiswerk of iets dergelijks te laten maken, maar ik wil gewoon duidelijk bijleren wat ik nu stap voor stap moet doen inclusief de nodige berekeningen. het zou me echt enorm veel helpen

vragen over de tweede vooropgestelde methode zal ik postten als ik verder kan met deze eerste methode.

Met vriendelijke groeten

Geo-Scn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 10:38

De basisvergelijking voor de berekening van een buffer is de Henderson - Hasselbach (H-H) vergelijking:

pH = pKa + log(CB/CZ)

met pKa de pKa van het geconjugeerde zuur-basesysteem; CB de concentratie van de geconjugeerde base en CZ de concentratie van het geconjugeerde zuur.

De buffercapaciteit is het vermogen van de buffer om weerstand te bieden aan een pH verandering wanneer sterk zuur of sterke base wordt toegevoegd. Deze buffercapaciteit is maximaal wanneer CB = CZ. (de pH is dan gelijk aan de pKa). Om een aanvaardbare buffercapaciteit te hebben moet in elk geval de verhouding CB/CZ variëren tussen 10 en 1/10.

Vermits in jouw geval de pH en de som CB + CZ opgegeven is, kan je gaan rekenen. Je hebt een stelsel van vergelijkingen met twee onbekenden, nl. CB en CZ. De eerste vergelijking van het stelsel is de H-H vgl., de tweede is : CB + CZ = ...

Voor de drie buffersystemen los je dit stelsel op, en allicht zal je constateren dat slechts bij één buffersysteem de verhouding CB/CZ tussen 0,1 en 10 ligt.

Hopelijk helpt dit een beetje.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures