Springen naar inhoud

aantal moleculen kristalwater in kristalsoda

• Log in om te kunnen reageren

renedingelstad

renedingelstad

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:36

voor scheikunde moet ik het aantal moleculen kristalwater in kristalsoda onderzoeken.
ik moet de X bepalen in de volgende formule:
Na2CO3 * X H20
van natriumcarbonaat had ik 2 gram, dit heb ik bij 100ml gedestilleerd water toegevoegd, en vervolgens getitreerd met HCL.
de molariteit van HCL was: 0.0969
bij de titratie heb ik Totaal gemiddeld 15.80 ml toegevoegd.

mijn vraag is dus nu hoe bereken ik de X in de formule, dus het aantal moleuculen kristalwater in kristalsoda.

als iemand me kon helpen zou ik dat zeer op prijs stellen, alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:40

Heb je al uitgerekend hoeveel gram soda je eigenlijk had ingewogen? Het verschil tussen dit en wat je daadwerkelijk op de balans hebt gestrooid, is het kristalwater.

renedingelstad

renedingelstad

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:42

om precies te zijn had ik 2.20 gram in een erlenmeyer gedaan, vervolgens nog 100ml water toegevoegd, of hoe/wat bedoel je?

Veranderd door renedingelstad, 12 november 2008 - 19:45

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2008 - 19:59

om precies te zijn had ik 2.20 gram in een erlenmeyer gedaan, vervolgens nog 100ml water toegevoegd, of hoe/wat bedoel je?

Ja ok, maar van die 2,20 gram is x mol * 18 g/mol kristalwater. Met die titratie bepaal je dus het soda zonder het kristalwater.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 10:53

Als je weet hoeveel mol HCl-opl. je toegevoegd hebt tot het eindpunt van de titratie, dan kun je uitrekenen hoeveel mol Na2CO3 hiermee gereageerd heeft om bij het eindpunt te komen. Dat is alle Na2CO3 die in deze oplossing aanwezig is. Dit aantal mol Na2CO3 zit in de gepipeteerde hoeveelheid vloeistof, nu kun je uitrekenen hoeveel mol Na2CO3 er in totaal aanwezig zou moeten zijn geweest in de maatkolf.
Als je het aantal mol weet dan kun je weer omrekenen naar het aantal gram. Dit aantal gram verschilt met het aantal ingewogen grammen Soda omdat hier het kristalwater mee is gewogen. Dit verschil in gewicht moet je omrekenen naar het aantal mol water dat je mee hebt gewogen. Dan weet je het aantal mol Na2CO3 en het aantal mol H2O. Daar mee kun je de X uitrekenen. Denk eraan dat X altijd een heel getal is. Er kan immers nooit een halve molecuul water als kristalwater aanwezig zijn. Dus je moet afronden.

Als je dit hebt gedaan kun je je resultaten verglijken met wat je in Binas kunt vinden.

P.S. Ik ben ervan overtuigd dta je bij jou op school dit soort vragen ook wel bij je TOA zou kunnen stellen.

Jasper

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 13 november 2008 - 11:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures