Viscosimeter van Höppler

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

Viscosimeter van H

Binnenkort zal ik mijn proeven met benzine, diesel en biodiesel moeten uitvoeren.

Een ervan is de viscositeit meten met het toestel van Höppler.

Ten eerste heb ik nog nooit met het toestel gewerkt maar heb gisteren wel een korte uitleg gekregen erover maar ik vraag me nog steeds af hoe ik het ga uitkuisen. Het is ook al een enorm oud model. Als ik me niet vergis was het getest in 1983. Mijn leerkrachten hebben ook nog nooit met het verwarmingselement gewerkt. Eigenlijk staat het er gewoon om het eens te laten zien en dat is het.

Ik had al eens gevraagd of ik het mocht testen voor mijn eigenlijke proef begint, maar zonder succes. Wanneer de dag eraan komt gaat het ofwel goed en ofwel fout :P

Enige tips bij de werkwijze en of uitkuis? of formules erbij?

mvg,

Bert

Berichten: 48

Re: Viscosimeter van H

Höppler uitleg (aanklikbaar).

De Höppler viscometer is te calibreren met gedestilleerd water.

"Uitkuisen" zal wel schoonmaken betekenen. Het hangt er vanaf waarmee de meter is vervuild. Is de aard van de vervuiling onbekend, probeer dan het apparaat schoon te maken met achtereenvolgens, gedestilleerd water, methanol, aceton en wasbenzine. In een ultrasoonbad wil hardnekkig vuil nog wel eens lostrillen.

Viscositeit is zéér temperatuurafhankelijk, dus zorg dat je de calibratie en de metingen uitvoert bij dezelfde temperatuur.

"Information on this viscometry instrument



An accurate and versatile instrument, suitable for absolute viscosity measurement of various transparent fluids such as lacquers, resins, oils, foods, cosmetics, chemicals etc. as well as gas products. The test method consists of timing the travel of a ball in a tube filled with the product

sample. The integrated water jacket, when connected to external circulating bath (optional, see p.15), allows temperature control from -20° to +120°C for high accuracy determinations." (http://www.sheeninstruments.com/product ... ometer.htm)

Als je handmatig een stopwatch moet bedienen, kies dan de valtijd zo lang mogelijk (lichte kogels vallen langzamer dan zwaardere met dezelfde diameter) en voer je metingen minstens uit in triplo.

Succes!

Berichten: 29

Re: Viscosimeter van H

Dank je Arjan Schoonen,

Dat is wat ik zocht. Hopelijk verloopt alles zoals het moet :P

Inderdaat uitkuisen = schoonmaken :oops: (dat is waarschijnlijk geen correct nederlands maar iets vlaams zeker :P )

MVG,

Bert

Reageer