Springen naar inhoud

[scheikunde] Extraheren v honing

• Log in om te kunnen reageren

Garmt

Garmt

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2008 - 13:14

Hallo,

Voor een presentatie op school moet ik pesticiden kwantitatief en kwalitatief bepalen uit honing. Ik zit wat in de knoop met het extraheren. De GC-MS analyse erna lukt wel.

ik heb wat gevonden uit proefverslagen op internet.

Honey was heated in a water bath at 50°C for 15 min
to facilitate its manipulation.
-> wat bedoelen ze met 'facilate it's manipulation'?

die oplossing was dissolved in 10 mL of watermethanol (7:3, v/v)
-> waarom net methanolwater oplossing voor honing?

Dan wordt het over een propyleenkolom gedaan met 1g C18.
->Is die propyleenkolom belangrijk?

En benk ik juist: de pesticiden zullen op de vaste fase van de kolom komen. hierna wordt met een eluens de pesticiden uit de kolom gezuiverd.
-> dat eluens, dat moet ervoor zorgen dat de pesticiden beter bindt als aan de vaste fase (C18)? Maar wilt dat niet zeggen dat je voor elk specefiek pesticde een andere kolom moet hebben?

En indien u iets weet dat ik vergeet bij de extractie, laat me maar weten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2008 - 13:24

Honey was heated in a water bath at 50°C for 15 min
to facilitate its manipulation.
-> wat bedoelen ze met 'facilate it's manipulation'?

Honing is bij kamertemperatuur nogal stroperig... Je hebt zelfs honings die vrijwel vast zijn.

die oplossing was dissolved in 10 mL of watermethanol (7:3, v/v)
-> waarom net methanolwater oplossing voor honing?

In deze oplossing lost honing kennelijk goed op. Ik zou zelf op voorhand puur water nemen, maar ik moet bekennen dat ik nog nooit honing heb geëxtraheerd.
Verder wil je de aanwezige bestrijdingsmiddelen graag in de oplossing houden. Vandaar, denk ik, de toevoeging van methanol.

En benk ik juist: de pesticiden zullen op de vaste fase van de kolom komen. hierna wordt met een eluens de pesticiden uit de kolom gezuiverd.
-> dat eluens, dat moet ervoor zorgen dat de pesticiden beter bindt als aan de vaste fase (C18)? Maar wilt dat niet zeggen dat je voor elk specefiek pesticde een andere kolom moet hebben?

Je benkt juist.
Je hoeft niet voor elk specifiek pesticide een aparte kolom te hebben. Een kolom is meestal geschikt voor een bepaalde polariteit van verbindingen (in dit geval pesticiden). Je kunt met een kolommetje dus een hele groep pesticiden met een bepaalde polariteit extraheren.
Als ik me goed herinner, is C-18 een kolommateriaal dat geschikt is voor een hele brede groep.

Garmt

Garmt

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2008 - 13:31

bedankt. en aangezien C18 polair is (toch?) zijn de pesticden ook polair, maar zal het eluens meer polair moeten zijn om ze te laten binden?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2008 - 13:35

Ik denk dat C18 juist apolair is. En dus zullen ook die pesticiden wat meer apolair zijn dan polair. Anders hoefde je die methanol niet bij het oplosmiddel te voegen.

Als de pesticiden op de kolom zitten, zul je ze er dus met een heel apolair eluens vanaf moeten halen. Welk eluens is er voorgeschreven?

Garmt

Garmt

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2008 - 13:53

hexane-ethyl acetate (1:1, v/v)

EDIT:

ik was nu met de GC bezig. en ze zeiden dat de stationaire fase apolair was.(5% phenyl polysiloxane as nonpolar stationary phase)
Dus je had idd gelijk. de pesticden zullen apolair zijn.

hartelijk bedankt voor de hulp!!!

Veranderd door Garmt, 16 november 2008 - 14:33

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures