Springen naar inhoud

Zwavelzuurbepaling met Cu compensatie

• Log in om te kunnen reageren

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 11:09

In een processtroom moet ik inline de hoeveelheidzwavelzuur bepalen. De waterstroom bevat 150-250g H2SO4 en 5-60 g/l Cu(II)bij een temperatuur van 60-70įC. Via een inline absorptiemeting met een OPTEK fotometer kan ik de concentratie Cu(II) bepalen. Mijn idee is nu om de concentratie van het zwavelzuur te meten via een geleidbaarheidsmeting. In een zuivere oplossing van H2SO4 is dit eenvoudig te doen met een industriŽle geleidbaarheidsmeter die onmiddellijk omrekent naar %gew H2SO4. Nu is dit geen zuiver oplossing omdat er nog een relatief grote en serk wisselende Cu hoeveelheid bij zit. Ik wil de concentratiemeting van het H2SO4 compenseren met de Cu-bepaling.

Klopt het dat ik voor de gemeten hoeveelheid hoeveelheid Cu(II) via de specifieke geleidbaarheidscoŽfficiŽnten van de Cu en SO4 ionen de theoretische geleidbaarheid moet berekenen van de zuivere Cu(II) oplossing en die waarde aftrekken van de totale geleidbaarheidsmeting. Het verschil dat ik dan uitkom wil ik dan gebruiken om de H2SO4 concentratie te berekenen.

Heeft iemand enig idee of dit kan werken of heeft iemand hier ervaring mee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 11:41

Ik zou een aantal ijkoplossingen maken, met telkens dezelfde conc H2SO4 en variŽrende conc Cu2+

Je kan dan makkelijker zien wat de bijdrage van Cu2+ is aan de totale geleidbaarheid.

Bij echte monsters kan je dan uit de totale geleidbaarheid en de Cu2+ conc, afzonderlijk gemeten, vrij makkelijk zien wat de H2SO4 conc is.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2008 - 13:36

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar in dit geval vrij omslachtig omdat ik ook rekening moet houden met de temperatuurvariatie.

Ik weet ondertussen dat de geledibaarheid van 18g/l CuSO4 bij 20įC 47 mS/cm bedraagt. De temperatuurscoŽfficiŽnt is me nog onbekend. Ook de geleidbaarheid bij hogere concentraties dan 18 g/l vind ik niet zo direct (ook niet via Google of Wiki).

Kan iemand me helpen met de temp. CoŽff en geleidbaarheid bij 20-30g/l ?

Het zou me echt een heel stuk verder helpen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures