[scheikunde] zuren en base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] zuren en base

ik heb vorige week een toets scheikunde gehad over 2 hoofdstukken (zuren en basen, en redoxreacties), en die ging niet zo goed (een 2.6 8-) ), nu heb ik een aantal vragen over deze hoofdstukken enz.

je hebt 2 oplossingen met elk een volume van 1.0 liter:

1. een 0.20 molair CH3COOH-oplossing

2. een 0.20 molair HCL-oplossing

Je wilt beide oplossingen neutraliseren met natronloog, hoeveel natronloog heb je dan nodig per oplossing?

ik dacht, ph=7. dus conc natronloog is 10^-7

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zuren en base

Dat heeft weinig te maken met de zuren dus.

Een natronloog, hoe verdund ook, heeft altijd een pH groter dan 7. Als je namelijk helemaal niets in het water hebt dan is de pH al 7. De pH zegt niets over de concentratie natriumionen, alleen over de concentratie H+, en via het waterevenwicht ook over de concentratie OH-.

Om je op gang te helpen: Kun je vertellen wat er in de twee probleemoplossingen aanwezig is? Weet je daarvan ook concentraties?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] zuren en base

sorry, ik was in de war met een andere vraag. de vraag was: voor welke oplossing heb je het grootste aantal OH- ionen nodig?

er wordt voor de rest niet gegeven wat de concentraties van de sotffen in de oplossingen

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] zuren en base

Je hebt erg weinig begrip van de materie... Ik denk dat het daarom verstandig is eerst de reactie maar eens uit te schrijven.

Bereken dan eens hoeveel mol H+ ionen er in de oplossing zitten. Je wilt deze wegvangen met natronloog, dus hoeveel OH- heb je nodig?

A is een zwak zuur, B is een sterk zuur.... Denk je dat dit uitmaakt als je naar pH 7 gaat?

Reageer