Springen naar inhoud

Houdbaarheid EURO 95 benzine


  • Log in om te kunnen reageren

#1

klz

    klz


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 19:51

Ik vraag mij af wat er gebeurt met normale benzine als je deze (lang) bewaart.

1) Kan het gebruiken van benzine van >3 jaar oud schadelijk zijn voor een verbrandingsmotor?
2) Vallen er alkanen uitelkaar? Wat voor invloed heeft dit op de verbranding?
3) Veranderd het octaangetal?
4) Veranderd de viscositeit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 18 november 2008 - 21:13

Het zal er aan liggen hoe je het bewaart... is je bewaarvat afgesloten, bijvoorbeeld.

Als dat zo is, denk ik niet dat er erg veel verandert in een paar jaar tijd. Simpelweg het uiteenvallen vn verschillende componenten zie ik niet zomaar gebeuren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#3

klz

    klz


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 21:46

Stel nu dat het bewaarvat niet volledig afgesloten is geweest...
Ik kan namelijk niet met zekerheid zeggen dat het bewaarvat luchtdicht is.

Wat verandert er aan benzine als je het (gedeeltelijk) laat verdampen?

Veranderd door klz, 18 november 2008 - 21:51


#4

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2008 - 22:03

Volgens mij is benzine voornamelijk een destillatiefractie. Daar zal niet veel aan veranderen als een klein beetje verdampt is. En als er veel is verdampt dan moet je dat aan het vat kunnen zien.

#5

Tsjerk

    Tsjerk


  • >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 01:25

Het enige dat gebeurt waarneer je benzine laat verdampen is dat je minder benzine krijgt, en dat er eventueel een beetje water in komt. Echter het percentage water dat er in je benzine komt is zo laag dat je geen problemen krijgt met je motor.
Als ik jou was zou ik het dus lekker in je motor gooien.

#6

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2008 - 12:48

Als je op de diverse autofora zoekt dan worden er soms toch wel problemen ondervonden met het gebruik ervan in auto's (vooropgezet dat je het inderdaad bedoelt voor gebruik in een auto, want dat is niet in je post vermeld).
De problemen betreffen slecht starten en pingelen.
Men heeft dat opgelost door de oude benzine op te mengen met verse benzine.

#7

klz

    klz


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 19:37

Oke bedankt voor de informatie!
Het gaat inderdaad over gebruik in een auto, ik heb het ondertussen gemengd met verse benzine en geen problemen ondervonden bij het starten of rijden.
Het ging mij ook nu trouwens ook meer over het proces (niet zozeer mijn specifieke geval) van verouderende benzine...

Tsjerk
Het enige dat gebeurt waarneer je benzine laat verdampen is dat je minder benzine krijgt

Dus als ik een een potje benzine volledig laat verdampen houd ik geen residu over?


Marjanne
soms toch wel problemen ondervonden met het gebruik ervan in auto's
...
De problemen betreffen slecht starten en pingelen.

pingelen... dan zou je dus zeggen dat het octaangetal gedaalt is...?

Veranderd door klz, 19 november 2008 - 19:42


#8

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 21:12

Het probleem met benzine laten verdampen is dat de verschillende componenten in de benzine niet even snel verdampen. Benzine bevat allerlei stoffen, sommige met een kookpunt van 50 graden of daaromtrent, andere komen eerder bij de 100 graden. Als je nu benzine in een slecht afgesloten vat bewaart, dan verdampen die vluchtige componenten eerder en blijft de zaardere fractie achter. De samenstelling verandert en de benzine wordt minder vluchtig. Deze benzine zal minder gemakkelijk ontbranden en ik kan me dus voorstellen dat de auto daar niet (goed) op rijdt.

Als je benzine helemaal laat verdampen, dan blijft een weinig olieachtige stof over. Benzine bevat voor zover ik weet ook nog een klein beetje zware fractie ter smering. Benzine is ook niet kleurloos. Die gekleurde stof zal ook wel achterblijven bij verdamping.

Bij wasbenzine, petroleumether e.d. blijft geen residue achter. Dit zijn ook mengsels, maar hier zitten geen niet-vluchtige smerings-bestanddelen in.

#9

jasper2

    jasper2


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 11:00

Een benzinetank van een auto of een motor is nooit goed afgesloten omdat de tank dan vacuum zou trekken als je er benzine uitlaat lopen naar de motor.

Ook als de benzine in een jerrycan zit dan verloopt de benzine (na ongeveer een jaar / half jaar.) en kan een motor / auto hier slecht op starten vooral als het koud is (misschien toch wel wat van die verdamping van lichtere fracties. BNa mengen met verse benzine (en vervangen van de benzine in de carb.) kan er gewoon weer gestart worden. wel een filter gebruiken in de benzineleiding om te voorkomen dat schilfers (die ontstaan bij oud worden van benzine) niet de carb. gaan verstoppen of de injectie poorten.

Hoe ouder de auto hoe beter (tot +/- 1965) hij kan lopen op oude benzine. Deze motoren zijn minder geavanceerd en stellen ook minder eisen aan de benzine.

Tweetakt motoren lopen wel geod op aangemengde oude benzine met nieuwe benzine. moet dan wel nieuwe olie toevoegen want deze 'verdwijnt' uit de benzien.

Jasper





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures