Kopersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 34

Kopersulfaat

Hoe maak ik het best een kopersulfaat oplossing?

Ik heb al geprobeerd koper te laten oplossen in zwavelzuur maar dit lijkt niet te lukken.

Iemand een idee welke manieren er nog mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kopersulfaat

Heb je behalve metallisch koper de beschikking over koperzouten (anders dan kopersulfaat)? Zo ja, welke?

Berichten: 2

Re: Kopersulfaat

Waarvoor heb je t nodig dan? Moet je alleen kopersulfaat oplossing hebben??

Een manier om een kopersulfaat oplossing te krijgen is door koper onder stroom te zetten in een bak met zwavelzuur

Berichten: 840

Re: Kopersulfaat

Koper leggen in zwavelzuur, vervolgens in stapjes waterstofperoxide toevoegen.

Berichten: 34

Re: Kopersulfaat

Het kopersulfaat heb ik nodig omdat ik enkele onderdelen wil verkoperen. Ik heb reeds geprobeerd met koperchloride maar hierbij zet het koper zich niet goed af op het werkstuk.

Hier een lijstje van de producten die ik heb:

CuCl2

Cu - metaal

H2SO4 zwavelzuur

HCL zoutzuur

NaOH natriumhydroxide

Hoe werkt de methode met die waterstofperoxide juist?

@martijnH2S04

Is dit een soort elektrolyse? Zoja, welke aansluiting op anode en kathode?

Mvg

Berichten: 3.145

Re: Kopersulfaat

Als het je gaat om het verkoperen en niet om de kopersulfaat zelf, waarom koop je het dan niet gewoon? Dat spul is goedkoop en is op vele plekken te vinden. Het is te vinden op eBay, maar ook bijv. op http://www.labstuff.nl en je kunt het ook bij veel keramiekers kopen (bijv. [url=http://www.silex.nl)]http://www.silex.nl)[/url]. Een halve kilo zuiver kopersulfaat komt je op een kleine 10 euro (bij Labstuff). Dat spul van de keramiekers is goedkoper, maar ook minder zuiver. Voor dit soort bedragen zou ik niet zelf willen prutsen met zwavelzuur, kopermetaal en andere chemicalien. Je krijgt het niet zo eenvoudig echt zuiver en in die zure oplossing wil dat verkoperen vast ook niet al te best.

Berichten: 840

Re: Kopersulfaat

Silex is zo te zien uit de lucht :cry:

Berichten: 3.145

Re: Kopersulfaat

Sorry, de link was niet goed. Dit is de juiste link: http://www.silex.nl

Berichten: 34

Re: Kopersulfaat

Bedankt voor de link, ik heb een bestelling geplaatst voor het kopersulfaat.

Berichten: 3

Re: Kopersulfaat

Dat is allemaal goed en wel, maar nu zit ik toch met twee vragen:

1. Waardoor lost dat koper niet op in het zwavelzuur? Ook niet als vijlsel?

2. Welke rol speelt waterstofperoxide hier? :-k

Van zoiets word ik dus echt nieuwsgierig: het is dat ik zulke spullen niet in huis heb en mij beperken moet tot mijn eigen kleine gebiedje, anders had ik de drogist al gebeld om informatie over zijn voorraden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kopersulfaat

Pierre Thomas schreef: Dat is allemaal goed en wel, maar nu zit ik toch met twee vragen:

1. Waardoor lost dat koper niet op in het zwavelzuur? Ook niet als vijlsel?

2. Welke rol speelt waterstofperoxide hier? :-k

Van zoiets word ik dus echt nieuwsgierig: het is dat ik zulke spullen niet in huis heb en mij beperken moet tot mijn eigen kleine gebiedje, anders had ik de drogist al gebeld om informatie over zijn voorraden.
1) Elementair koper is edeler dan zure protonen, zodra iets dat niet is zoals ijzer of magnesium, lost het wel op.

2) Een zwavelzuur/peroxide combo (piranha) is wel in staat koper op te lossen.

Berichten: 840

Re: Kopersulfaat

Als je elementair koper legt in verdund zwavelzuur, wordt je oplossing wel blauw in de loop van een paar dagen, doordat zuurstof uit de lucht het koper oxideert. Je kunt ook koper leggen in geconcentreerd zwavelzuur en verwarmen, dan oxideert het zwavelzuur het koper, onder vorming van SO2.

Als je de zwavelzuur/waterstofperoxide-methode gebruikt, gebruik dan verdunde oplossingen. Met geconcentreerde oplossingen maak je piranha-oplossing, wat extreem gevaarlijk is, en bij contact met makkelijk oxideerbare stoffen kan exploderen (zoals organische stoffen, of een vlieg die er op land of zo).

Berichten: 3.145

Re: Kopersulfaat

2) Een zwavelzuur/peroxide combo (piranha) is wel in staat koper op te lossen.
Piranha kan vast wel koper oxideren, alleen denk ik dat je ook wat vervelende neveneffecten zult hebben :lol:

Je moet geen piranha oplossing maken, maar verdunde oplossingen: 10% zwavelzuur en 5% waterstofperoxide doen het ook prima!

Piranha-oplossing is de naam voor een mix van geconcentreerd zwavelzuur en hooggeconcentreerd waterstofperoxide. Dit is extreem corrosief en contact met bepaalde eenvoudig te oxideren organische stoffen kan leiden tot hevige explosie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kopersulfaat

Mja ik vond het verhaal over Jor's vlieg al iets van, ehm, dat ik te extreme middelen aanhaalde. :P

Berichten: 3

Re: Kopersulfaat

Dat piranha-mengsel klinkt inderdaad levensgevaarlijk; maar goed dat ik daar 45 jaar geleden niets vanaf wist.

Wat is de chemisch-fysische actergrond? Ontstaan er vrije zuurstofradicalen? Exotherm?

Eigenlijk is DIT dus de goede plaats voor de bovenste van de collectie smijltjes.

Reageer