Springen naar inhoud

PWS Alcohol

• Log in om te kunnen reageren

anoniem2008

anoniem2008

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 19:53

Hallo scheikundige vrienden,
ik zit in 5 havo en hou mijn pws over alcohol, ik wil als hoofdvraag(en onderwerp) iets doen met gaschromatografie. Ik vroeg me af of jullie een leuke hoofdvraag zouden weten waar veel over te vertellen is en waar ook veel experimenten bij gedaan kunnen worden. Ik heb vernomen dat gaschromatografie ook word gebruikt bij een blaastest bij alcoholcontrole. Klopt dit? Het zou reuze fijn zijn als jullie mij konden helpen op wat voor manier dan ook.
Alvast bedankt.

Veranderd door anoniem2008, 19 november 2008 - 19:54

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 20:45

Bij een blaastest word volgens mij geen GC gebruikt hoor, maar ik weet niet wat ze wel doen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 20:55

Hoe die nieuwe digitale apparaatjes werken weet ik niet, maar nog niet zo lang geleden werd er gewerkt met een buisje, waarin een soort vilt zat, gedrenkt in een oplossing van kaliumdichromaat in aangezuurd water (volgens mij met zwavelzuur). Hier moest je dan door heen blazen. Als je (veel) alcohol had gedronken, dan verkleurde dat vilt van geel/oranje naar groen. Het dichromaat werd dan gereduceerd naar driewaardige chroomionen.

Dit proefje kun je natuurlijk prima doen. Neem een warme oplossing van kaliumdichromaat in verdund zwavelzuur en voeg hier wat alcohol aan toe. De vloeistof wordt dan vrij snel donkergroen.
Nog leuker is het om een papiertje in een glazen buisje te doen, gedrenkt in deze oplossing en daar dan alcoholdamp overheen te blazen (bijv. met een ballon, waar je een ml alcohol in doet en die je vervolgens opblaast en dan LANGZAAM leeg laat lopen door het buisje).

De alcohol wordt tot azijnzuur geoxideerd. Probeer eens een reactievergelijking te geven van deze reactie.

Veranderd door woelen, 19 november 2008 - 21:07

anoniem2008

anoniem2008

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 21:44

Hardstikke bedankt, die proef vormt sowieso een goed deelonderwerp. Ik zou graag meer te horen krijgen over dit onderwerp.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 23:12

Alcohol wordt niet direkt tot azijnzuur geoxydeerd maar tot acetaldehyde (aethanal). Ik heb mij meermalen afgevraagd of de blaastest reageert op aethanol of op aethanal. Of misschien op beide?
Vast staat wel dat de vroegere Refusal-tabletten reageerden op aethanal en niet op aethanol. Wie deze tabletten in nam kreeg een afkeer van alcoholische dranken en kon niet teveel drinken. Veel lichamelijke reakties op aethanol zouden eigenlijk reakties op aethanal zijn. Maar het is wel de vraag of aethanal ook in de uitgeademde lucht terecht komt. Wie weet er meer van?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 23:36

Hzeil, je hebt helemaal gelijk, dat er ethanal als tussenprodukt wordt gevormd, maar voor anoniem2008 wou ik het niet te moeilijk maken.

Maar nu je dit onderwerp toch hebt aangestipt zal ik maar verder uitwijden.

Ethanal komt wel in de uitgeademde lucht terecht. Dat is een belangrijke component van die typische 'drankkegel' die iemand heeft als hij/zij te veel heeft gedronken. Deze geur kun je ook kunstmatig opwekken. Neem maar eens een warme oplossing van kaliumdichromaat in verdund zwavelzuur (een graadje of 40, rondom lichaamstemperatuur) en voeg een beetje alcohol toe. Als je dat roert, dan krijg je al heel snel de geur van ethanal. Als je langer wacht en maar weinig ethanol hebt toegevoegd, dan krijg je azijnzuur. Bij zo'n alcoholtest is er in de praktijk vaak maar weinig alcohol en dan kun je er wel van uitgaan dat er uiteindelijk azijnzuur ontstaat. Het tussenproduct ethanal kun je echter ook heel goed waarmenem bij oxidatie van ethanol (alcohol) met dichromaat in zuur milieu.

De blaastest reageert primair op ethanol, maar het zou ook kunnen reageren met ethanal. De redox-reactie met ethanal is echter wel langzamer. Ik heb gemerkt, dat als je ethanol toevoegt aan warme dichromaat oplossing, dat de reactie dan vrij snel verloopt. Voeg je echter te weinig ethanol toe om alles te kunnen reduceren met alleen maar reductie tot ethanal, maar genoeg wanneer het doorgaat tot azijnzuur, dan zie je dat er eerst een vrij snelle reactie optreedt, waarin de vloeistof bruin wordt (mengsel van dichromaat en chroom(III)). Daarna wordt de vloeistof langzaam donkergroen door verdere oxidatie van ethanal tot azijnzuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures