Springen naar inhoud

alternatieven om H2S aan te tonen in KWS?

• Log in om te kunnen reageren

frankknarf

frankknarf

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2008 - 20:59

Op m'n werk wordt er loodacetaat gebruikt om waterstofsulfide aan te tonen in diesel. Dit wordt met elkaar gemengd en slaat zwart uit als er H2S aanwezig is.

H2S + Pb(CH3COO)2 -> PbS + 2CH3COOH

Aangezien loodacetaat niet echt goed voor je gezondheid is vroeg ik me af of er ook andere manieren zijn om H2S aan te kunnen tonen?
Het liefst natuurlijk net zo'n eenvoudig test en 'betaalbaar'. Misschien iets in combinatie met een joodoplossing?

Ik ben benieuwd! [J]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 10:23

Ik weet het niet zeker, maar zover ik weet is kobalt(II)sulfide ook intens zwart gekleurd, al kan ik dit niet zo snel op het internet vinden.

Ik zou zeggen, probeer eens een papiertje in een kobaltsulfaat-oplossing te leggen, en houdt het vervolgens in een stroom van een lage concentratie H2S.

Jood zou misschien kunnen, maar dat moet je een heel klein beetje elementair jood hebben op je papiertje. Met H2S krijg je dan HI en elemenair S. Dus als je een hele kleine hoeveelheid I2 op je papiertje hebt, met wat zetmeel, dan zou de kleur moeten verdwijnen als je er H2S overheen blaast. Waarschijnlijk valt het jood wel het test-papiertje aan wat je gebruikt, dus bereiden en gelijk gebruiken.

Ik zou zeggen, probeer beiden methoden eens :) .

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 13:25

het gebruiken van cobalt is volgens mij geen oplossing. Cobalt is eveneens een zwaar metaal en dus schadelijk voor milieu en gezondheid.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 16:57

met een joodoplossing kun je H2S volgens mij potentiometrisch bepalen. (mV omslag. )

hierbij meet je ook alle ander S-H verbindingen by the way. dus of het helemaal kan weet ik niet. aangezien ik niet weet wat er allemaal in diesel zit.

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 20:02

Fe2+-ionen vormen ook een zwarte neerslag met S2-... Misschien is dit wel een oplossing voor je probleem.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 21:34

Dan zal je het wel vers moeten bereiden, die test-papiertjes. Als je een beetje Fe2+-oplossing doet op een papiertje, en je laat het drogen, dan is al het Fe2+ al geoxideerd naar Fe3+...

Kobalt is wel een zwaar metaal, maar veel minder giftig dan lood.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures