Springen naar inhoud

Zuurgetal bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Mzzlaer

Mzzlaer

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 10:33

Hey iedereen!

Ik heb een vraagje waar ik niet uitkom. Na extractie van een vetzuur met een heptaan/water extractie komen de (anorganische) minerale zuren zoals zwavelzuur en salpeterzuur in de waterlaag.
Door middel van toevoeging van indicator is aan te tonen of de concentratie van deze zuren in de waterlaag boven/onder een bepaalde waarde is.

Als indicator wordt methyl oranje gebruikt. Nu wil ik kijken wat het zuurgetal van deze waterlaag is.

Bij een concentratie van 0,01% H2SO4 sloeg de indicator net aan. De waterlaag had voor de extractie een pH van 6.2.

Als ik de pH van de H2SO4 bereken kom ik uit op:
0.1M H2SO4 = 0.534%
0.01% H2SO4 = 53.4x verdund = 0.1M/53.4=1.87x10-3M H2SO4 = 1.87 mmol H2SO4
0.01% H2SO4 = 1.87 mmol H2SO4 x 2 = C[H3O+] = 3.74 mmol [H3O+]
-log [3.74x10-3] = pH 2.43

Tot hier maak ik geen fouten als ik het goed heb? Die 2x 1.87 is vanwege de 2 H's die H2SO4 kan afstaan.

Hoe kan het dan dat de indicator die normaal tussen pH 3.1 - 4.4 omslaat dan al omslaat?

Goed, dan vraag ik me ook af hoe ik hiermee het zuurgetal bereken, dit is namelijk ook onduidelijk voor mij, hoe bereken ik hoeveel KOH nodig is om deze pH 7 te krijgen?

Bedankt alvast voor de verduidelijking/uitleg wat ik verkeerd doe!

Veranderd door Mzzlaer, 20 november 2008 - 10:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2008 - 11:02

Bij een lage H2SO4 concentratie kan een sulfaat <-> bisulfaat evenwicht heersen. Helpt dat?

Mzzlaer

Mzzlaer

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 12:10

Je bedoelt dan in de trant van pKa waarden? Ik heb namelijk geen idee hoe daar mee om te gaan :oops: , ik leeg even m'n gedachten:

- Bij een bepaalde pH reageert H2SO4 + H2O -> HSO4- + H3O+
- Bij een lagere pH reageert HSO4- + H2O -> SO42- + H3O+

En zolang de pH niet onder die 2e pH komt, vindt alleen de bovenste reactie plaats?

Als ik de pH van alleen de 1e reactie uitreken, dus niet als tweevoudig zuur kom ik uit op een pH van 2.73! Dit is dus: -log [1.87x10-3]

Veranderd door Mzzlaer, 20 november 2008 - 12:11

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 14:05

Nee, het is net andersom. Zwavelzuur verliest erg makkelijk zijn eerste proton, maar niet zijn 2e proton. Hoe lager de Ph hoe minder het zwavelzuur zijn 2e proton verliest.
Ik dacht dat bij Ph~4 zwavelzuur de meeste protonen verliest. Als je meer zwavelzuur toevoegd wordt het percentage sulfaat minder en krijg je dus meer bisulfaat.

Mzzlaer

Mzzlaer

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 09:27

Hmm het is me nog steeds niet duidelijk, hoe kan je dan ooit de pH uitrekenen? En nog belangrijker, hoe bereken je dan hoeveel het zuurgetal van deze waterlaag is? 8-[

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 09:45

Na extractie van een vetzuur met een heptaan/water extractie komen de (anorganische) minerale zuren zoals zwavelzuur en salpeterzuur in de waterlaag.

Je hebt het over een vetzuur.
Ik reken zwavelzuur en salpeterzuur niet tot vetzuren. Kun je voor de juiste beantwoording iets specifieker zijn om welk(e) vetzu(u)r(en) het gaat?

Mzzlaer

Mzzlaer

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 09:52

In mijn geval gaat het om een raapvetzuur, dat als grondstof aangeleverd wordt. Aangezien de tanks en reactoren kunnen aangetast worden door deze zuren, was de vraag hoeveel zuur deze vetzuren bevatten. Maar aangezien ik alleen het zuurgetal wil weten van de minerale zuren, en niet van de organische zuren (COOH-verbindingen) extraheer ik het monster eerst, zodat ik de minerale zuren afscheid van de vetzuur zelf.

Maar de extractie is in reageerbuisformaat, dus er is maar een kleine waterlaag, wat titreren lastig/onmogelijk maakt.
Hiervoor heb ik indicator aan de waterlaag toegevoegd, die bij een pH van 4.4 - 3,1 omslaat van geel bij een hoge pH naar rood bij een lage pH. Aan de hand van de kleuring van de indicator moet dan het zuurgetal af te leiden zijn. (schatting uiteraard, precies is dit niet te bepalen)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures