Explosie in Groningen

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 29

Explosie in Groningen

Zie de link op Nu.nl


Nu.nl


iemand meer info??

Berichten: 147

Re: Explosie in Groningen

Nielsgeode moet hier zeker meer van weten!

Berichten: 29

Re: Explosie in Groningen

Dat moet wel stevige toebak geweest zijn.

Hier zou ik inderdaad ook graag meer over te weten krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Explosie in Groningen

via via hoorde ik dat het ging om een Na/K smelt in THF. Een droogopstelling voor THF dus vermoedelijk.

Berichten: 78

Re: Explosie in Groningen

Jammer dat zulke artikels altijd zo beknopt zijn :P watervrij maken van THF ofzo? Dat wordt toch met Natriumsulfaat gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Explosie in Groningen

Als je de THF echt droog wilt hebben dan is natriumsulfaat niet afdoende. Mbv Na/K smelt (of enkel Na) laat je het water wegreageren en kun je uiterst droge THF afdestilleren.

Berichten: 78

Re: Explosie in Groningen

Ah, oke weer wat geleerd :)


Maar het klinkt voor mij niet zo explosief :P, tenzij die thf damp ontbrandt.. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Explosie in Groningen

THF is een soort ether, misschien weet je van ethers dat die zonder stabilisator explosieve peroxiden vormen. Gedestilleerde en gedroogde THF bevat die stabilisator niet meer, en ik kan me best voorstellen dat het zaakje daardoor boem zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Explosie in Groningen

Of de destillatieopstelling is droog gekookt.

Berichten: 2.337

Re: Explosie in Groningen

Dan heeft die gewonde toch veel geluk gehad dat het niet met dodelijke afloop was?


Inderdaad is het jammer dat ze het zo beknopt maken altijd.

Maarja het is volgens mij maar een klein percentage die nog zou lezen dat ze THF aan het drogen waren met wat dan ook. Als je zou zeggen dat het met diwaterstofoxide is zouden ze het ook geloven. (en ja die ken je al ;) DHMO)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Explosie in Groningen

Even voor de details van de gebeurtenissen, niet over de exacte toedracht. Via RUG.nl:

Laatste update:

De gecontroleerde ontploffing heeft donderdagavond plaatsgevonden. Hierbij is geen verdere schade aan het gebouw ontstaan. Het gebouw is daarom vrijdag 21 november geopend voor alle medewerkers en bezoekers.


Hieronder vindt u de verdere berichtgeving met betrekking tot de ontploffing in het gebouw van de afdeling Scheikunde.




Vanochtend heeft zich een ontploffing voorgedaan in een zuurkast in het gebouw van de afdeling Scheikunde van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen op het Zernikecomplex, aan de noordkant van de stad Groningen.


Hierbij is een gewonde gevallen. Het slachtoffer, een medewerker van de universiteit, is door bedrijfshulpverleners naar het ziekenhuis gebracht.


De betreffende vleugel van het gebouw is ontruimd. De brandweer onderzoekt momenteel de situatie. Het Explosieven Opruimingscommando wordt hierbij ingeschakeld. In de loop van de middag wordt met behulp van een robot het gebouw nader onderzocht. Het getroffen gebouwdeel blijft vooralsnog gesloten voor alle personen.


Naar verwachting zal in de loop van de avond een kleine gecontroleerde ontploffing plaatsvinden, om mogelijk nog aanwezige resten van explosieve stoffen onschadelijk te maken. Hulpdiensten zijn nog steeds ter plaatse om onmiddellijk te reageren, indien nodig.

Berichten: 16

Re: Explosie in Groningen

Heel even moest ik terug denken aan 3 jaar geleden, helaas herhaald de geschiedenis zich. Je kunt oneindig debateren over wat er gebeurt is maar graag wil ik degene die dit is overkomen en de familie veel sterkte toewensen.

Sterkte!!!

Berichten: 33

Re: Explosie in Groningen

Ik ga dus ook naar school in groningen.


ik hoorde het op de radio,


dus het heeft veel inpact gehad


sterkte aan het slachtoffer! en de familie ofcours..


<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Explosie in Groningen

Update
THF

In de zuurkast stonden twee installaties. Een daarvan bevatte tetra hydro furaan (THF). Een organisch oplosmiddel waarmee je polymeren kunt maken. Een technisch procedé dat volgens chemicus Gobius du Sart te verbeelden is door te denken aan een bak met oplosmiddel waarin je een heleboel kralen stopt. De onderzoeker rijgt de kralen tot een ketting en haalt deze uit het oplosmiddel. De "kralen" zijn monomeren, de ketting de polymeer.

In principe is THF een gevaarlijke stof, want vluchtig en makkelijk ontvlambaar. Logisch dat er voorschriften bestaan voor het gebruik. Cruciaal is dat de THF in de installaties niet in contact mag komen met water. Water "vervuilt" de stof, waardoor de gewenste reacties niet plaats kunnen vinden. Vandaar dat de THF wordt verwarmd boven pure natrium of kalium.

Ook moet de THF in een gesloten systeem gehouden worden, waarin in plaats van lucht stikstof wordt gebruikt, mede om het drukverschil met de lucht erbuiten op te vangen. Door de ontploffing was een THF systeem niet langer gesloten en reageerde de stof in de kolf met de buitenlucht.


Duidelijkheid

De exacte oorzaak van het ongeluk blijft een raadsel. Er zou ether zijn ontploft in de zuurkast. Ook deed het verhaal de ronde dat de THF was ontploft bij het bijvullen van de installatie. Plausibel, want dan is het systeem niet gesloten en kan er iets mis gaan. Zelfs de meest ervaren analist kan een fout maken. Veel mensen dachten dat hier een ongelukkige, maar in essentie domme fout gemaakt moest zijn.

Maar dat is "absoluut niet"het geval, zegt hoogleraar experimentele polymeerchemie Gerrit ten Brinke. Dinsdag bezocht hij de uit het ziekenhuis ontslagen analist. "Dat bijvullen was een dag eerder gebeurd. Dat was ook een geluk. Daardoor stond de analist niet voor maar naast de kast."De kast, lijkt het, is uit zichzelf de lucht in gegaan.

Nog een ontzenuwing betreft de verwondingen van de analist. Derdegraads brandwonden en "beslist niet niks”, zei RUG-bestuurder Koos Duppen dinsdag. Gelukkig valt dat mee, zegt Ten Brinke. De man droeg handschoenen en een veiligheidsbril. De verwondingen, met name aan zijn gezicht, zijn tweedegraads brandwonden. De analist is het weekeinde ter observatie in het ziekenhuis gehouden. "Maar het gaat heel goed en ik verwacht dat hij volgende week wel weer zal verschijnen."

De UK vroeg ook professor Schouten om een verklaring. Maar hij mag niks zeggen van de RUG-voorlichters en andere hulpverleningsdiensten. Een protocollaire afspraak. Omdat evaluaties en onderzoek nog volgen, besloten de voorlichters dat die afspraak ook na de crisis van kracht moet blijven. "Ik wil me daar maar aan houden”, zei Schouten.

Universiteitskrant (UK)

Berichten: 29

Re: Explosie in Groningen

wauw 8-[

Dat is wat ik noem een duidelijke uitleg.


Veel heb ik niet meer te zeggen buiten veel beterschap voor de gewonde en hopelijk gebeurd dit niet al te vaak meer.

Reageer