[scheikunde] Reactie materialen op zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Reactie materialen op zuur

Voor mijn studie Bouwkunde gaan we onderzoeken hoe bepaalde (bouw)materialen reageren op zoutzuur om na te bootsen hoe ze aangetast worden door zure regen. Nu ben ik me ervan bewust dat er nog wel wat giftige stoffen vrij kunnen komen bij deze reacties. We hebben echter geen zuurkast ter beschikking omdat we alle proefjes thuis moeten doen. Dus weet iemand of het verantwoord is om de volgende materialen met zoutzuur te laten reageren?

- Beton

- Kalkzandsteen

- Baksteen

- Hout (gelakt/ongelakt)

- Kurk

- Glas of steenwol

- Foam glas

- Pur

- Pvc buis

- Staal

- Dakpan

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactie materialen op zuur

Met pvc even opletten denk ik, en bij pur. Dat zijn allebei polymeren die weleens met zuur willen reageren. De rest is wel veilig, maar houd het om te beginnen allemaal toch op 10 gram-schaal.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reactie materialen op zuur

Al deze zaken kun je met zoutzuur laten reageren zonder risico op vergiftiging door gassen. Neem 10% zoutzuur van de bouwmarkt, verdun dit met 1 deel zoutzuur op 3 delen water en doe de stofjes er maar bij, bij sommige ontstaat kooldioxide (bijv. kalkzandsteen, ook wel bij beton en baksteen, bij velen gebeurt helemaal niks en bij staal zul je heel langzaam waterstofgas krijgen).

Helemaal representatief vind ik deze proef trouwens niet. Zure regen is echt zo veel minder zuur dan zoutzuur, bovendien bevat zoutzuur chloride ionen in hoge concentratie wat voor veel processen (vooral met metalen) leidt tot snellere corrosie, omdat chloride een sterk complex-vormend ion is.

Doe de proef ook eens voor de gein met een bekerglas van 100 ml, waar je 1 ml zoutzuur in doet en dan een stuk kalkzandsteen, wat je dagen achter elkaar er in laat zitten en iedere dag doe je een paar druppels vers zoutzuur er bij. Dat geeft denk ik een iets beter beeld.

Koop 10% zoutzuur en geen 30% wat je hier en daar ook kunt kopen. Die 10% zoutzuur nevelt niet aan de lucht en ook als je het aan de blote huid van bijv. je handen krijgt gebeurt er niets, mits je het snel afspoelt met water. Die 30% zoutzuur is vervelender, daar komt een akelige scherpe nevel van af die je niet moet inademen. Bij 10% heb je daar helemaal geen last van. Als je het dan ook nog eens verdund hebt tot 2 à 3%, dan kun je zelfs gewoon in de keuken wel je proefjes doen.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactie materialen op zuur

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

De proef is ook eigenlijk niet om helemaal na te bootsen wat zure regen doet, het gaat er meer om dat we aantonen dàt de materialen reageren op zuren. Ik doe het dan ook voor de studie Bouwkunde en we moeten begrip wat betrekking heeft op de bouw (in dit geval aantasting door zuur) inzichtelijk maken. We moeten dit ook nog filmen dus we hopen op een beetje zichtbare reacties.

We gaan bepaalde materialen ook een aantal dagen laten staan om te kijken wat er dan gebeurd.

Berichten: 252

Re: [scheikunde] Reactie materialen op zuur

als je de proefjes thuis uitvoert, toch de ramen goed open zetten :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Reactie materialen op zuur

een normale dakpan (even uitgaan van een niet geglazuurde) gaat in Nederland ongeveer 25 jaar mee (uitgaan van een schuin dak 365 dagen per jaar blootstelling) gaat voor een gemiddelde van 70 jaar mee. Dat is dus inclusief vorst schade.

De reden voor oud worden is dus niet alleen het zuur uit regen maar ook vorst, vogel feces, UV, etc. Vele dakpannen die vervangen moeten worden, worden dat doordat ze brokkelig en broos zijn geworden of gebroken.

Misschien geeft dit je een referentiewaarde.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer