H2O2 bewaren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

H2O2 bewaren

Hallo iedereen,

ik las net in men boek dat je H2O2 best kan bewaren in een plastieke fles ipv een glazen fles.

Iemand die me kan uitleggen waarom?

Ik weet dat H2O2 nogal instabiel is en dat er dus snel H2O en O2 gevormd wordt, maar waarom dan juist in een plastieke fles ipv glazen?

Is dit simpelweg omdat plastiek veel poreuzer is en de O2 zal doorlaten, laten ontsnappen?

groeten

Berichten: 3.145

Re: H2O2 bewaren

Ontleding van waterstofperoxide wordt bespoedigd door metaalionen en door een hoge pH. Veel glassoorten geven heel langzaam metaalionen af en vaak wordt van water, beaard in een glazen fles de pH ook iets hoger. In de praktijk van het dagelijks leven merk je daar niet veel van, maar bij bewaren van (voor geconcentreerde oplossingen van) waterstofperoxide is het effect toch wel merkbaar.

Plastic flessen geven dit soort zaken niet af en daarom kun je die beter gebruiken voor opslag van waterstofperoxide. Een goede fles heeft ook nog een heel dun wasachtig laagje aan de binnenkant en is heel glad. Dat maakt de ontleding van waterstofperoxide nog weer wat langzamer.

Berichten: 281

Re: H2O2 bewaren

En daarbij wordt koel en donker bewaren ook aanbevolen.

Berichten: 254

Re: H2O2 bewaren

Het heeft dus op zich niks te maken met het feit dat H2O2 zeer onstabiel is en zal ontleden tot H2O en O2 , wat op zijn beurt er voor kan zorgen dat het glas kan "ontploffen" en het bij plastiek niet zal ontploffen maar eerder kapotscheuren en barsten?

En koel en donker bewaren, koel om ervoor te zorgen dat de warmte de reactie niet versneld dan?

En donker, om uv stralen tegen te houden? Die op hun beurt de reactie ook kunnen versnellen dan? of?

Berichten: 3.145

Re: H2O2 bewaren

In wat voor fles je waterstofperoxide ook bewaart, je moet nooit een strak afgesloten fles gebruiken, want die zal na enige tijd uit elkaar knallen vanwege drukopbouw (zuurstof lost niet op in het water, er komt een steeds hogere druk). Ook plastic kan dan flink hard uit elkaar knallen.

Koel bewaren omdat bij lagere temperatuur chemische reacties trager verlopen. Bij iedere 10 graden temperatuurverlaging heb je een pakweg 2 maal tragere reactie. Bij 30 graden temperatuurverlaging dus al pakweg 8 keer zo traag.

Ontleding van waterstofperoxide wordt ook door licht bespoedigd. Om die reden dus bewaren in het donker, of in donkere flessen.

Berichten: 254

Re: H2O2 bewaren

Wat doet het licht eigenlijk juist als het inspeelt op de reactie?

Moet ik dan het licht zien als energie, warmte ?

of?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H2O2 bewaren

Als energie. Als een hoog-energetisch foton op een instabiele binding knalt, wil deze nogal eens breken.

Berichten: 132

Re: H2O2 bewaren

Hoog energetisch fotonen heb je normaal gesproken niet. De energie van het foton moet groter of gelijk zijn aan de bindingsenergie (energie nodig om een H2O2 molecuul te ontleden). E = h * f, met f de frequentie van het foton en E de ontledingsenergie van een molecuul.

Ik vermoed echter dat er bij waterstofperoxide eerder sprake is van een tweede orde effect: 2 fotonen hebben tegelijkertijd wisselwerking met het molecuul. En dan geldt dat de energie van de beide fotonen samen gelijk moet zijn aan de ontledingsenergie per molecuul. Dergelijke effecten spelen een rol bij vrijwel alle stoffen die op lange termijn ontleden.

Berichten: 34

Re: H2O2 bewaren

Op industriëel niveau word H2O2 meestal bewaard in een gesloten tank met overdrukventiel.

Reageer