Springen naar inhoud

[scheikunde] Redoxvraagje

• Log in om te kunnen reageren

Chunky

Chunky

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:48

Ik heb hier een vraag waarbij ik de reactie tussen kwik en verdund salpeterzuur moet opstellen.

Nu staat er in binas tabel 48 enkele haflreacties van Hg waaronder:

Hg++ e- ---> Hg (l)

Hg2+ + 2 e- ----> Hg (l)

In het antwoordenboek gaan zij van de eerste halfreactie uit (dus waarbij Hg+ ontstaat). Maar hoe kan ik dat weten welke halfreactie ik moet nemen?

en een tweede vraag:

In de oplossing is dus ook NO3- aanwezig (verdund salpeterzuur). maar je zou toch verwachten dat deze een reductor is omdat hij een negatieve lading heeft? toch staat hij niet in de reductorlijst maar in de oxidatorlijst als :
NO3- + 4H+ + 3e- ---> NO + 2H2O

waarom is dit een oxidator?:|

Alvast bedankt.

Veranderd door Chunky, 23 november 2008 - 15:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:54

Kijk eens naar het oxidatiegetal van stikstof in nitraat ion en naar die in NO. Zie je nu waarom nitraat een oxidator is? Een hogere oxidatietoestand is niet mogelijk voor stikstof, dan die, welke het in nitraat heeft (en daarmee in salpeterzuur).

De lading van een ion zegt dus niks over of het een oxidator of een reductor is. Waar je naar moet kijken is naar het oxidatiegetal.

Zo is bijv. het ion Cu+ een (milde) reductor, terwijl het ion Ag+ een oxidator is. Beide hebben de zelfde lading en toch heel verschillende redox eigenschappen.

Veranderd door woelen, 23 november 2008 - 15:57

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures