Bepalen of stof explosief is

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Bepalen of stof explosief is

Ik gok er op dat mijn vraag thuis hoort in deze categorie; indien niet, wil 1 van de Mods dan zo vriendelijk zijn hem naar de juiste plaats te verzetten...

Sinds kort ben ik als beginnend veiligheidskundige werkzaam bij een bedrijf in de metaalindustrie en daar kreeg ik de vraag om aan de hand van gegevens uit een MSDS te bepalen of / wanneer deze stof explosief is.

De info uit de MSDS:

Soortelijk gewicht (bij 15 C): 0.86

Vlampunt [Methode]: >294C (561F) [ ASTM D-92]

Ontvlambaarheidsgrenzen (Benaderend volume % in lucht): LEL: 0.9 UEL: 7.0

Zelfontstekingstemperatuur: 406C (763F)

Kookpunt / Bereik: > 316C (600F)

Dampdichtheid (lucht = 1): > 2 bij 101 kPa

Dampdruk: < 0.013 kPa (0.1 mm Hg) bij 20ºC

Verdampingssnelheid (N-Butylacetaat = 1): <1

pH: NVT

Log Pow (n-octanol/water verdelingscoëfficiënt): > 3.5

Oplosbaarheid in water: Verwaarloosbaar

Viscositeit: 440cSt (440 mm2/sec) bij 40°C | 31.6 cSt (31.6 mm2/sec) bij 100C


Nou ben ik inmiddels zo ver dat ik weet dat (op basis van LEL en UEL) er sprake is van een explosief gasmengsel indien er tussen de 9 en 70 liter 'vloeistofdamp' in 1 kuub lucht aanwezig is. Maar hoe kan ik bepalen wanneer deze waarden wel / niet bereikt worden, anders gezegd: hoe groot is de kans dat ik daadwerkelijk met een explosief gasmengsel te maken krijg?

Alvast bedankt voor reacties!

Berichten: 252

Re: Bepalen of stof explosief is

Er bestaat speciale LEL meetapparatuur. Informeer eens bij Dräger.

Berichten: 5

Re: Bepalen of stof explosief is

Dat is alvast een mooie suggestie, dank daarvoor.

Maar misschien kan iemand mij toch ook vertellen of en hoe het met een berekening bepaald kan worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Bepalen of stof explosief is

Volgens het MSDS is de LEL = 0,9 vol%, dus bij een normale luchtdruk van ongeveer 100 kPa komt dat overeen met een dampdruk van 0,9 kPa.

Er ontstaat dus een explosief dampmengsel wanneer de temperatuur van de vloeistof zodanig is dat de dampdruk minstens 0,9 kPa is.

Dit zal optreden bij een temperatuur die ongeveer gelijk is aan het vlampunt, wat volgens het MSDS > 294 oC is.

Vertrouw overigens nooit op één enkele MSDS want verschillende MSDS-en geven nog wel eens verschillende waardes voor LEL, vlampunt, en andere data.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer