surfactant

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

surfactant

ik ben op zoek naar een verbinding die zowel een apolair als een polair gedeelte heeft. Het kookpunt moet vergelijkbaar zijn met dat van water, mag dus niet vluchtig zijn. Het mag ook niet ionair zijn en mag de pH niet beïnvloeden.

Iemand enige suggesties?

Berichten: 29

Re: surfactant

Google eens op non-ionic surfactants...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: surfactant

1-butanol? (kookpunt 117 C)

Berichten: 1

Re: surfactant

Ik werk samen met Don Carbazone. Wij zijn 2 studenten die momenteel bezig zijn met ons eindwerk omtrent supergeleiders.

Deze supergeleider wordt aangemaakt via een sol-gel methode. Waarbij een waterige precursoroplossing wordt gesynthetiseerd en daarna wordt aangebracht op een substraat via een gepaste depositiemethode. Daarna volgt een hittebehandeling waarbij men een materiaal verkrijgt met supergeleidende eigenschappen.

Op dit moment zitten we vast aangezien we een slechte bevochtiging krijgen van ons substraat. Omdat we in waterig milieu werken is de oppervlaktespanning zeer hoog.

Om deze naar beneden te krijgen hebben we al gewerkt met verscheidene additieven zoals laag-moleculaire alcoholen en non-ionaire tensioactieve stoffen. We zitten dan echter met het probleem dat in een daaropvolgende warmtebehandeling onze goede coating verloren gaat.

Enige suggesties&mogelijke bronnen voor informatie zijn altijd welkom!

Berichten: 29

Re: surfactant

Jullie probleem is dus dat de niet-ionogene oppervlak actieve stoffen aan de coating vast blijven zitten als je het water eraf haalt dmv verwarmen/verhitten?

En kan je je water niet op een andere manier wegkrijgen?

Door bv te spoelen met een steeds meer apolaire vloeistof.

Je hebt dan ook kans dat je nioa stoffen wel met je apolaire vloeistof meegaan (omdat ze zich daar meer in thuis voelen)

Mocht ik de plank misslaan, dan heb ik niks gezegd!! :D

Edit: typo

Berichten: 552

Re: surfactant

Het verwarmen dient om de afgezette sol om te zetten in een 3D gelnetwerk dat dan gesinterd wordt tot het supergeleidend materiaal. Het probleem is echter dat tijdens het geleren de afgezette sol inkrimpt. Ipv een mooi afgezette laag krijgen we dus druppels.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: surfactant

moet het koken of mag het ook vloeibaar blijven bij een 100 graden?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 552

Re: surfactant

het mag zeker niet koken. Het geleren gebeurt rond 60°C. Het zou dus in dezelfde mate moeten verdampen als water. Eens de stabiele gel bekomen is, neemt de thermische behandeling plaats. Meer mag ik niet zeggen eigenlijk. Patenten, weet wel.

Berichten: 29

Re: surfactant

stassan zegt: omdat jullie in waterig milieu werken krijgen jullie een slechte bevochtiging van het substraat. En dit komt dan door de oppervlaktespanning van het water.

Kunnen jullie geen ander oplosmiddel gebruiken?

Ook polair, met lagere spanning. bv Methanol.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: surfactant

Methanol heeft daarbij ook nog eens een lager kookpunt. Met 60 °C ben je er al bijna.

Berichten: 1.379

Re: surfactant

De techniek die U zoekt lijkt veel op kataforese. Ook bekend als de electroforetische lakafscheiding op bijv. de carosserie van auto's.

Bovenstaande naam is niet helemaal juist. De afscheiding komt na een plotselinge pH stijging tijdens een kathodische puls. Daarna wordt het afgescheiden materiaal homogeen gemaakt door verwarming. In een oven of met infrarood lampen.

De lak is een emulsie in water en ziet er uit als verf. Deze wordt alleen in grote hoeveelheden verkocht.

Ik heb er ervaring mee. De hechtende druppeltjes vielen er niet af trokken samen tot een harde laklaag bij omstreeks 200 graden Celcius.

Maar het is de vraag of U zo een laag krijgt met supergeleidende eigenschappen bij een niet al te lage temperatuur. Het zal voor U wel een mengsel van metaaloxyden moeten worden.

Via een vloeibare hulpstof moet daar dan een emulsie van gemaakt worden, etc.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 48

Re: surfactant

Het is lastig meedenken met mensen die maar weinig (mogen) zeggen, maar hier volgt een poging:

Gaat het niet linksom, probeer het dan rechtsom. Ik bedoel, als je de gel niet goed aangepast krijgt, kun je overwegen om het substraat te modificeren met een oppervlaktebehandeling.

Ik zou bij dit project eerst kijken of behangplaksel, een ander polysacharide en andere gels en polymeren bij het sinterproces er volledig worden uitgestookt. Uit de kandidaten er eentje kiezen die de minste oppervlaktespanning ten opzichte van het substraat geeft. Daarna pas de componenten die de supergeleider moeten gaan vormen, proberen op te lossen met of zonder additieven.

Men kan bijvoorbeeld aluminiumoxide sinteren dat is verdeeld in een eenvoudig polymeer met alleen C-H bindingen. Tijdens het sinteren verbrandt het polymeer volledig en houd men puur gesinterd aluminiumoxide over.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: surfactant

het mag zeker niet koken. Het geleren gebeurt rond 60°C. Het zou dus in dezelfde mate moeten verdampen als water. Eens de stabiele gel bekomen is, neemt de thermische behandeling plaats. Meer mag ik niet zeggen eigenlijk. Patenten, weet wel.
Monoglyceride fully hardend palm based heeft een slip temperatuur van 58 graden C onder de juiste omstandigheden kan je een gel vormen bij ~70 graden C.

indien je iets lagere temperaturen wil kan je i.p.v. volledig gehard, droog gefractioneerd nemen met een IV van ~14. dan kom je ongeveer op 55 graden C slippunt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 552

Re: surfactant

bedankt voor de vele reacties, maar blijkbaar zijn er toch bepaalde zaken niet duidelijk:

-) het substraat kan niet worden aangepast. Er is veel onderzoek geweest om een geschikt substaat te produceren (goede texturatie, chemisch inert etc) zodat we enkel onze precursoroplossing kunnen aanpassen.

-) het is de aanwezigheid van de precursoren in de oplossing die zorgen voor gelering. Deze gel wordt gesinterd onder de geschikte condities waardoor een supergeleidende, dunne YBa2Cu3O7-x laag wordt bekomen.

-) het feit dat er wordt gewerkt met een waterige oplossing kan ook niet worden omzeild. De onderzoeksgroep in Gent is nu eenmaal bezig met op zoek te gaan naar een milieuvriendelijk proces om bovenstaande supergeleider te produceren. Er bestaan immers al technieken om goede supergeleiders te maken, maar deze zijn gebaseerd op dure, milieu-onvriendelijke processen.

We zijn tot de vaststelling gekomen dat er problemen zijn met de oppervlakte-energie van het substraat.

Reageer